HEGYIOVÁ, Aneta and Radka KULICHOVÁ. Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami (Theater and education as a way to educate pupils with hearing impairment and other educational needs). 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami
Name in Czech Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami
Name (in English) Theater and education as a way to educate pupils with hearing impairment and other educational needs
Authors HEGYIOVÁ, Aneta and Radka KULICHOVÁ.
Edition 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Research and development projects
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Theatre Faculty
Keywords (in Czech) divadlo; výchova; vzdělávání; sluchové postižení
Keywords in English theatre; education; hearing impairment
Tags Projekt řešený 2022-2023
Links č.projektu: VS322N0022, research and development project.
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Pavla Musilová, učo 18711. Changed: 19/4/2024 10:32.
Abstract
Výzkumný projekt „Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami“ popisuje průběh od výběru divadelního představení vhodného pro úpravu do podoby i pro Neslyšící publikum. Studie představuje práci tvůrčího týmu na textu inscenace a na překladu do českého znakového jazyka, procesu zkoušení s tlumočnicí divadla, až po finální divadelní tvar přístupný různým skupinám dětského publika. Uvádí základní přehled o specificích osob se sluchovými vadami a o možnostech komunikace s nimi. Zkoumá záměr výzkumného projektu, kterým bylo hledání možností úpravy a přezkoušení podoby divadelní inscenace.
Abstract (in English)
the research project "Theatre and education as a way to educate students with hearing impairment and other educational needs" describes the process from the selection of a theater performance suitable for adaptation to a Deaf audience as well. The study presents the work of the creative team on the text of the production and on the translation into Czech sign language, the rehearsal process with the theater interpreter, up to the final theatrical form accessible to various groups of children's audiences. It provides a basic overview of specific people with hearing impairments and the possibilities of communication with them. It examines the purpose of the research project, which was to find possibilities for editing and testing the form of a theatrical production
PrintDisplayed: 19/7/2024 14:11