Vydání
ZAeB - Zeitschrift für Aesthetische Bildung, Leipzig, 2023, 1868-5099
V originále
In Jonathan Harveys (1939–2012) Komposition Speakings für Orchester und Elektronik fungieren Sprachsamples – vornehmlich von Kleinkinderstimmen – als Quelle für die Konzeption des musikalischen Materials. Der Schwerpunkt dieses Beitrags liegt auf einer Analyse dieser Komposition, anhand derer einige allgemeine Aspekte des Verhältnisses zwischen der Konzeption des musikalischen Materials und gesprochener Sprache aufgezeigt werden. Darüber hinaus wird angedeutet, wie sich dieses Verhältnis aus der Perspektive neuerer technischer Möglichkeiten gegenwärtig weiterentwickelt. Dabei werden die dem Spektralismus zugrundeliegenden Techniken und ihr Potenzial zur kreativen Nutzung dieses Zusammenhangs berücksichtigt. Verdeutlicht wird dies unter anderem anhand eines konkreten Beispiels der automatisierten Orchestrierung mit der Software Orchidea.
Česky
Ve skladbě Speakings pro orchestr a elektroniku Jonathana Harveyho (1939-2012) slouží jako zdroj hudebního materiálu nahrávky řeči - především dětských hlasů. Těžištěm tohoto článku je analýza této skladby, na jejímž základě jsou ukázány některé obecné aspekty vztahu mezi pojetím hudebního materiálu a mluvenou řečí. Kromě toho je naznačeno, jak se tento vztah v současnosti vyvíjí z hlediska novějších technických možností. Budou rozebrány techniky, které jsou základem spektralismu, a jejich potenciál pro tvůrčí využití tohoto vztahu. To bude ilustrováno na konkrétním příkladu automatizované orchestrace pomocí softwaru Orchidea.
Anglicky
In Jonathan Harvey's (1939-2012) composition Speakings for orchestra and electronics, speech samples - primarily of infant voices - serve as the source for the conception of the musical material. The focus of this article is on an analysis of this composition, on the basis of which some general aspects of the relationship between the conception of the musical material and spoken language are shown. In addition, it is suggested how this relationship is currently developing from the perspective of more recent technical possibilities. The techniques underlying spectralism and their potential for the creative utilisation of this relationship will be considered. This will be illustrated using a concrete example of automated orchestration with the Orchidea software.