J 2023

Mimesis als kompositorisches Modell. Zu Jonathan Harveys Speakings

WANKE, Otto

Basic information

Original name

Mimesis als kompositorisches Modell. Zu Jonathan Harveys Speakings

Name in Czech

Mimesis jako kompoziční model. O kompozici Speakings Jonathana Harveyho

Name (in English)

Mimesis as a compositional model. On Jonathan Harvey's Speakings

Authors

WANKE, Otto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

ZAeB - Zeitschrift für Aesthetische Bildung, Leipzig, 2023, 1868-5099

Other information

Language

German

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Music

Keywords in English

spectralism instrumental resynthesis; jonathan harvey
Změněno: 12/3/2024 11:28, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

In Jonathan Harveys (1939–2012) Komposition Speakings für Orchester und Elektronik fungieren Sprachsamples – vornehmlich von Kleinkinderstimmen – als Quelle für die Konzeption des musikalischen Materials. Der Schwerpunkt dieses Beitrags liegt auf einer Analyse dieser Komposition, anhand derer einige allgemeine Aspekte des Verhältnisses zwischen der Konzeption des musikalischen Materials und gesprochener Sprache aufgezeigt werden. Darüber hinaus wird angedeutet, wie sich dieses Verhältnis aus der Perspektive neuerer technischer Möglichkeiten gegenwärtig weiterentwickelt. Dabei werden die dem Spektralismus zugrundeliegenden Techniken und ihr Potenzial zur kreativen Nutzung dieses Zusammenhangs berücksichtigt. Verdeutlicht wird dies unter anderem anhand eines konkreten Beispiels der automatisierten Orchestrierung mit der Software Orchidea.

In Czech

Ve skladbě Speakings pro orchestr a elektroniku Jonathana Harveyho (1939-2012) slouží jako zdroj hudebního materiálu nahrávky řeči - především dětských hlasů. Těžištěm tohoto článku je analýza této skladby, na jejímž základě jsou ukázány některé obecné aspekty vztahu mezi pojetím hudebního materiálu a mluvenou řečí. Kromě toho je naznačeno, jak se tento vztah v současnosti vyvíjí z hlediska novějších technických možností. Budou rozebrány techniky, které jsou základem spektralismu, a jejich potenciál pro tvůrčí využití tohoto vztahu. To bude ilustrováno na konkrétním příkladu automatizované orchestrace pomocí softwaru Orchidea.