J 2023

Mimesis als kompositorisches Modell. Zu Jonathan Harveys Speakings

WANKE, Otto

Základní údaje

Originální název

Mimesis als kompositorisches Modell. Zu Jonathan Harveys Speakings

Název česky

Mimesis jako kompoziční model. O kompozici Speakings Jonathana Harveyho

Název anglicky

Mimesis as a compositional model. On Jonathan Harvey's Speakings

Autoři

WANKE, Otto (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ZAeB - Zeitschrift für Aesthetische Bildung, Leipzig, 2023, 1868-5099

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL URL

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova anglicky

spectralism instrumental resynthesis; jonathan harvey
Změněno: 12. 3. 2024 11:28, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

ORIG CZ EN

V originále

In Jonathan Harveys (1939–2012) Komposition Speakings für Orchester und Elektronik fungieren Sprachsamples – vornehmlich von Kleinkinderstimmen – als Quelle für die Konzeption des musikalischen Materials. Der Schwerpunkt dieses Beitrags liegt auf einer Analyse dieser Komposition, anhand derer einige allgemeine Aspekte des Verhältnisses zwischen der Konzeption des musikalischen Materials und gesprochener Sprache aufgezeigt werden. Darüber hinaus wird angedeutet, wie sich dieses Verhältnis aus der Perspektive neuerer technischer Möglichkeiten gegenwärtig weiterentwickelt. Dabei werden die dem Spektralismus zugrundeliegenden Techniken und ihr Potenzial zur kreativen Nutzung dieses Zusammenhangs berücksichtigt. Verdeutlicht wird dies unter anderem anhand eines konkreten Beispiels der automatisierten Orchestrierung mit der Software Orchidea.

Česky

Ve skladbě Speakings pro orchestr a elektroniku Jonathana Harveyho (1939-2012) slouží jako zdroj hudebního materiálu nahrávky řeči - především dětských hlasů. Těžištěm tohoto článku je analýza této skladby, na jejímž základě jsou ukázány některé obecné aspekty vztahu mezi pojetím hudebního materiálu a mluvenou řečí. Kromě toho je naznačeno, jak se tento vztah v současnosti vyvíjí z hlediska novějších technických možností. Budou rozebrány techniky, které jsou základem spektralismu, a jejich potenciál pro tvůrčí využití tohoto vztahu. To bude ilustrováno na konkrétním příkladu automatizované orchestrace pomocí softwaru Orchidea.
Zobrazeno: 9. 11. 2024 03:21