WANKE, Otto. Mimesis als kompositorisches Modell. Zu Jonathan Harveys Speakings. ZAeB - Zeitschrift für Aesthetische Bildung. Leipzig, 2023, roč. 15, č. 1, s. 1-26. ISSN 1868-5099.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mimesis als kompositorisches Modell. Zu Jonathan Harveys Speakings
Název česky Mimesis jako kompoziční model. O kompozici Speakings Jonathana Harveyho
Název anglicky Mimesis as a compositional model. On Jonathan Harvey's Speakings
Autoři WANKE, Otto (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ZAeB - Zeitschrift für Aesthetische Bildung, Leipzig, 2023, 1868-5099.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Organizační jednotka Hudební fakulta
Klíčová slova anglicky spectralism instrumental resynthesis; jonathan harvey
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Změněno: 12. 3. 2024 11:28.
Anotace
In Jonathan Harveys (1939–2012) Komposition Speakings für Orchester und Elektronik fungieren Sprachsamples – vornehmlich von Kleinkinderstimmen – als Quelle für die Konzeption des musikalischen Materials. Der Schwerpunkt dieses Beitrags liegt auf einer Analyse dieser Komposition, anhand derer einige allgemeine Aspekte des Verhältnisses zwischen der Konzeption des musikalischen Materials und gesprochener Sprache aufgezeigt werden. Darüber hinaus wird angedeutet, wie sich dieses Verhältnis aus der Perspektive neuerer technischer Möglichkeiten gegenwärtig weiterentwickelt. Dabei werden die dem Spektralismus zugrundeliegenden Techniken und ihr Potenzial zur kreativen Nutzung dieses Zusammenhangs berücksichtigt. Verdeutlicht wird dies unter anderem anhand eines konkreten Beispiels der automatisierten Orchestrierung mit der Software Orchidea.
Anotace česky
Ve skladbě Speakings pro orchestr a elektroniku Jonathana Harveyho (1939-2012) slouží jako zdroj hudebního materiálu nahrávky řeči - především dětských hlasů. Těžištěm tohoto článku je analýza této skladby, na jejímž základě jsou ukázány některé obecné aspekty vztahu mezi pojetím hudebního materiálu a mluvenou řečí. Kromě toho je naznačeno, jak se tento vztah v současnosti vyvíjí z hlediska novějších technických možností. Budou rozebrány techniky, které jsou základem spektralismu, a jejich potenciál pro tvůrčí využití tohoto vztahu. To bude ilustrováno na konkrétním příkladu automatizované orchestrace pomocí softwaru Orchidea.
Anotace anglicky
In Jonathan Harvey's (1939-2012) composition Speakings for orchestra and electronics, speech samples - primarily of infant voices - serve as the source for the conception of the musical material. The focus of this article is on an analysis of this composition, on the basis of which some general aspects of the relationship between the conception of the musical material and spoken language are shown. In addition, it is suggested how this relationship is currently developing from the perspective of more recent technical possibilities. The techniques underlying spectralism and their potential for the creative utilisation of this relationship will be considered. This will be illustrated using a concrete example of automated orchestration with the Orchidea software.
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 20:20