2024
Ruce v digitálním obraze: materialita tapisérií v dokumentárním filmu o gobelínové manufaktuře
VAŠKŮ, PetrZákladní údaje
Originální název
Ruce v digitálním obraze: materialita tapisérií v dokumentárním filmu o gobelínové manufaktuře
Název česky
Ruce v digitálním obraze: materialita tapisérií v dokumentárním filmu o gobelínové manufaktuře
Název anglicky
Hands in Digital Image: The Materiality of Tapestry in a Documentary about Tapestry Manufacture
Autoři
VAŠKŮ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
QAK 24 (Nové horizonty kvalítativného výskumu, 23. ročník), 2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova česky
materialita; medialita; tapisérie; výzkum uměním; kvalitativní výzkum; dokumentární observace; imerze; hand-made film
Klíčová slova anglicky
materiality; mediality; tapestry; arts research; qualitative research; documentary observation; immersion; hand-made film
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 22. 2. 2024 09:04, MgA. Petr Vašků
V originále
Taktilní svět tapisérií sice kontrastuje s téměř instantně generovanými obrazy některých digitálních technologií, v jejich rodokmenu má přesto textil nezastupitelné místo. V polovině 19. století „naprogramovala“ Ada Lovelace Babbagův Analytický stroj (inspirovanými děrnými štítky žakárského stroje), tedy první software vůbec. A pixel svou texturou připomíná jeden útek na vertikální osnově dosud. Při natáčení filmu o gobelínové manufaktuře jsem hledal cesty, jak zpřítomnit nejen řemeslný um gobelinérek spjatý s intuicí rukou i očí, ale převážně materialitu tapisérií a filmové technologie. V práci střídám observační pasáže s vizuální imerzí, navozenou pomocí různých postupů: handmade filmem, technikou liquid light, obrazy generovanými AI i takovými obrazy, které vzešly z tvůrčího dialogu materialit odlišných, zejména záznamových médií. Klíčovým hlediskem bylo, jak pomocí média digitální kamery, které je primárně reprezentativní, docílit skrz materialitu a tělesnost účinku prezence. Téma je založeno v mém doktorském projektu, ve kterém zkoumám výtvarné metody a materialitu v autorském dokumentárním filmu. Spájím tvůrčí praxi a rozhovory s tvůrci s teoretickou reflexí (Jussi Parikka, Bernd Herzogenrath, Miroslav Petříček).
Anglicky
Although the tactile world of tapestries contrasts with the almost instantly generated images of some digital technologies, textiles still have an irreplaceable place in their family tree. In the middle of the 19th century, Ada Lovelace "programmed" Babbage's Analytical Machine (inspired by the punched cards of the jacquard machine), i.e. the first software ever. And the pixel with its texture resembles one weft on a vertical warp so far. While filming a film about a tapestry factory, I was looking for ways to present not only the craftsmanship of tapestry makers linked to the intuition of hands and eyes, but mainly the materiality of tapestries and film technology. In my work, I alternate observational passages with visual immersion, induced using various procedures: handmade film, liquid light technique, images generated by AI and such images that arose from the creative dialogue of different materials, especially recording media. The key aspect was how to achieve the effect of presence through the materiality and physicality of the digital camera medium, which is primarily representative. The topic is based in my doctoral project, in which I investigate creative methods and materiality in the author's documentary film. I combine creative practice and interviews with creators with theoretical reflection (Jussi Parikka, Bernd Herzogenrath, Miroslav Petříček).