J
2023
Jak sudé a liché harmonické složky ovlivňují hudební barvu?
JIRÁSEK, Ondřej
Základní údaje
Originální název
Jak sudé a liché harmonické složky ovlivňují hudební barvu?
Název česky
JAK SUDÉ A LICHÉ HARMONICKÉ SLOŽKY OVLIVŇUJÍ HUDEBNÍ BARVU?
Název anglicky
How do even and odd harmonic components affect musical color?
Vydání
JAMUsica, Brno, Janáčkova akademie múzických umění, 2023, 2694-7579
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Hudební fakulta
Klíčová slova česky
harmonické spektrum, liché harmonické složky, sudé harmonické složky, maskování, pásma vyšších harmonických, rázy, hudební zvuk, poslechové testy, psychoakustika, instrumentace, harmonie, akustika
Klíčová slova anglicky
harmonic spectrum; odd harmonic components; even harmonic components; camouflage; higher harmonic bands; shocks; musical sound; listening tests; psychoacoustics; instrumentation; harmony; acoustics
V originále
Cílem odborné studie je rozšířit poznání o tom, jak se liché a sudé harmonické složky podílejí na barvě hudebních nástrojů. Vychází z akustiky hudebních nástrojů, a především z aktuálních poznatků psychoakustiky, které objasňují, jak harmonickou barvu rozlišujeme senzoricky a jak funguje maskování mezi jednotlivými složkami zvuku. Práce se snaží dosavadní znalosti ještě hlouběji rozšířit, a hlavně vztahy mezi sudými a lichými složkami popsat i číselně. Jádrem studie jsou dva poslechové testy, které proběhly v rámci bakalářských prací studentů audio inženýrství na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) VUT v Brně. Výsledky z těchto poslechových testů byly prostřednictvím logických vazeb propojeny s výše zmíněnými disciplínami, byla vyhodnocena jejich relevantnost a případně byly zobecněny nové poznatky nebo byl naznačen směr dalších nutných výzkumů.
Anglicky
The aim of this study is to increase the understanding of how odd and even harmonic components contribute to the timbre of musical instruments. It is based on the acoustics of musical instruments, and especially on recent findings in psychoacoustics, which explain how harmonic colour is distinguished via sensory perception and how masking between the different components of sound works. The paper tries to grow the existing knowledge, and especially to numerically describe the relationships between even and odd components. In its core, the study is based on two listening tests conducted as part of the undergraduate theses of audio engineering students at the Faculty of Electrical Engineering and Communication (FEEC) of the Brno University of Technology. The results from these listening tests were linked to the above mentioned disciplines through logical connections, their relevance was evaluated and, where appropriate, new findings were generalised and the direction of further necessary research was indicated.
Zobrazeno: 6. 11. 2024 02:19