Detailed Information on Publication Record
2023
Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy
RIEGER, LukášBasic information
Original name
Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy
Name (in English)
Teaching acting at JAMU in the time of "compulsory Stanislavsky" : interviews with graduates
Authors
RIEGER, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Theatralia: Revue současného myšlení o divadelní kultuře, Brno, Katedra divadelních studií FF MU, 2023, 1803-845X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Theatre Faculty
Keywords (in Czech)
herectví; herecká pedagogika; systém Stanislavského; Janáčkova akademie múzických umění; rozhovory s absolventy
Keywords in English
acting; acting pedagogy; Stanislavsky system; Janáček Academy of Performing Arts; interviews with graduates
Tags
Reviewed
Změněno: 19/3/2024 07:34, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Systém K. S. Stanislavského byl před rokem 1989 na českých divadelních školách povinný. Autor se pokouší zachytit reálné vlivy jeho formálního zařazení do školních osnov tím, že vede rozhovory s jedenácti absolventy herectví nebo režie studujícími v letech 1951–1987 na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Studie zachycuje proměny tehdejšího pedagogického prostředí: jeho ideologické zabarvení, personální úroveň, přetrvávající dojmy studentů z účinnosti výuky; mapuje pedagogické osobnosti, které tehdy na škole působily, a to, jakým způsobem k systému Stanislavského přistupovaly; uvádí výhrady a postřehy tehdejších studentů a jejich názory na vliv systému v jejich pozdější divadelní praxi.
In English
Before 1989, the Stanislavsky system was compulsory in Czech theatre schools. The author attempts to capture the real effects of its formal inclusion in the school curricula by conducting interviews with eleven acting or directing graduates, who had been studying at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno between 1951 and 1987. The paper captures the changes in the pedagogical environment at the time: its ideological colouring, the level of its personnel, and the students’ lingering impressions of the effectiveness of the teaching. It maps the pedagogical personalities who were active at the school at the time and the way in which they approached the Stanislavsky system; it presents the reservations and observations of the then students and their opinions on the following impact of the system on their careers as theatre practitioners.