2023
Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy
RIEGER, LukášZákladní údaje
Originální název
Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy
Název anglicky
Teaching acting at JAMU in the time of "compulsory Stanislavsky" : interviews with graduates
Autoři
RIEGER, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Theatralia: Revue současného myšlení o divadelní kultuře, Brno, Katedra divadelních studií FF MU, 2023, 1803-845X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova česky
herectví; herecká pedagogika; systém Stanislavského; Janáčkova akademie múzických umění; rozhovory s absolventy
Klíčová slova anglicky
acting; acting pedagogy; Stanislavsky system; Janáček Academy of Performing Arts; interviews with graduates
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2024 07:34, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Systém K. S. Stanislavského byl před rokem 1989 na českých divadelních školách povinný. Autor se pokouší zachytit reálné vlivy jeho formálního zařazení do školních osnov tím, že vede rozhovory s jedenácti absolventy herectví nebo režie studujícími v letech 1951–1987 na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Studie zachycuje proměny tehdejšího pedagogického prostředí: jeho ideologické zabarvení, personální úroveň, přetrvávající dojmy studentů z účinnosti výuky; mapuje pedagogické osobnosti, které tehdy na škole působily, a to, jakým způsobem k systému Stanislavského přistupovaly; uvádí výhrady a postřehy tehdejších studentů a jejich názory na vliv systému v jejich pozdější divadelní praxi.
Anglicky
Before 1989, the Stanislavsky system was compulsory in Czech theatre schools. The author attempts to capture the real effects of its formal inclusion in the school curricula by conducting interviews with eleven acting or directing graduates, who had been studying at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno between 1951 and 1987. The paper captures the changes in the pedagogical environment at the time: its ideological colouring, the level of its personnel, and the students’ lingering impressions of the effectiveness of the teaching. It maps the pedagogical personalities who were active at the school at the time and the way in which they approached the Stanislavsky system; it presents the reservations and observations of the then students and their opinions on the following impact of the system on their careers as theatre practitioners.