J 2023

Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy

RIEGER, Lukáš

Basic information

Original name

Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy

Name (in English)

Teaching acting at JAMU in the time of "compulsory Stanislavsky" : interviews with graduates

Authors

RIEGER, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Theatralia: Revue současného myšlení o divadelní kultuře, Brno, Katedra divadelních studií FF MU, 2023, 1803-845X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords (in Czech)

herectví; herecká pedagogika; systém Stanislavského; Janáčkova akademie múzických umění; rozhovory s absolventy

Keywords in English

acting; acting pedagogy; Stanislavsky system; Janáček Academy of Performing Arts; interviews with graduates

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2024 07:34, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Systém K. S. Stanislavského byl před rokem 1989 na českých divadelních školách povinný. Autor se pokouší zachytit reálné vlivy jeho formálního zařazení do školních osnov tím, že vede rozhovory s jedenácti absolventy herectví nebo režie studujícími v letech 1951–1987 na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Studie zachycuje proměny tehdejšího pedagogického prostředí: jeho ideologické zabarvení, personální úroveň, přetrvávající dojmy studentů z účinnosti výuky; mapuje pedagogické osobnosti, které tehdy na škole působily, a to, jakým způsobem k systému Stanislavského přistupovaly; uvádí výhrady a postřehy tehdejších studentů a jejich názory na vliv systému v jejich pozdější divadelní praxi.

In English

Before 1989, the Stanislavsky system was compulsory in Czech theatre schools. The author attempts to capture the real effects of its formal inclusion in the school curricula by conducting interviews with eleven acting or directing graduates, who had been studying at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno between 1951 and 1987. The paper captures the changes in the pedagogical environment at the time: its ideological colouring, the level of its personnel, and the students’ lingering impressions of the effectiveness of the teaching. It maps the pedagogical personalities who were active at the school at the time and the way in which they approached the Stanislavsky system; it presents the reservations and observations of the then students and their opinions on the following impact of the system on their careers as theatre practitioners.