2023
Making catalogue of works by organist Bedřich Antonín Wiedermann
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Making catalogue of works by organist Bedřich Antonín Wiedermann
Název česky
Vytváření katalogu skladeb varhaníka Bedřich Antonín Wiedermann
Autoři
MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
2023 IAML Congress, Cambridge, United Kingdom, 2023
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Hudební fakulta
Klíčová slova česky
Bedřich Antonín Wiedermann; katalogizace; tematický katalog; hudební tvorba; hudba 20. století; česká hudba
Klíčová slova anglicky
Bedřich Antonín Wiedermann; cataloging; thematický catalogue; music output; music of the 20th century; Czech music
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 7. 3. 2024 12:38, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
The most famous Czech organist of the first half of the 20th century was Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951): he was a virtuoso, church organist, teacher of the Prague Conservatory and, briefly, of Academy of Performing Arts. He was also a prolific composer who intentionally composed for his instrument – the organ. He wrote other music too, mostly chamber pieces, sacred music, songs and choral works. The most important source is his legacy kept in the Czech Museum of Music in Prague, there are mainly his compositions in autographs, authorized copies and prints, both from Wiedermann's devoted copyist and printer Josef Milota. The first one who sorted Wiedermann pieces was his nephew and pupil Jan Bedřich Krajs, he put relevant manuscripts together and wrote titles and remarks there. I began cataloguing Wiedermann´s output in 2018 what helped me to follow e.g. places Wiedermann visited, friends to whom he dedicated his pieces. Some pieces are only in sketch, some in several versions, some in fair copies with remarks of dynamics, manuals, stops, duration, so it is clear these were used for performance. Individual pieces are kept the music archive of Czech Radio and private archives of Wiedermann's relatives, pupils and organ enthusiasts. The paper presented questions around Wiedermann´s pieces and problems of cataloguing his music output.
Česky
Nejslavnější český varhaník první poloviny 20. století byl Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951): byl virtuos, chrámový varhaník, pedagog Pražské konzervatoře a krátce Akademi múzických umění. Byl take plodným skladatelem, který cílevědomě (záměrně) komponoval pro svůj nástroj – varhany. Psal taky jinou hudbu, většinou skladby komorní, duchovní, písně a sbory. Nejvýznamnějším pramenem je jeho odkaz, dochovaný v Českém muzeu hudby v Praze, kde jsou hlavně autografy, autorizované kopie a tisky, oboje od jeho oddaného opisovače a vydavatele Josefa Miloty. Prvním, kdo roztřídil Wiedermannovy skladby, byl jeho synovec a žák Jan Bedřich Krajs, dal dohromady relevantní rukopisy a napsal názvy skladeb a poznámky k nim. Začala jsem katalogizovat Wiedermannův odkaz v roce 2018, tato práce mi pomohla zjistit např. místa, která navštívil, přátele, kterým věnoval své skladby. Některé skladby jsou jen skici, některé ve více verzích , některé v čistých kopiích s poznámkami o dynamice, manuálech, rejstřících, trvání (durata), takže je jasné, že se používaly ke hře (že se z nich hrálo). Jednotlivé skladby jsou dochovány v hudebním archivu Českého rozhlasu a v soukromých archivech Wiedermannových příbuzných, žáků a varhanních nadšenců. Referát představil otázky spojené s Wiedermannovými skladbami a problémy katalogizace jeho hudebního odkazu.