J 2023

Zdeněk Rossmann a divadlo své doby. Závěrečné kapitoly scénografické tvorby

CIAMPI MATULOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Zdeněk Rossmann a divadlo své doby. Závěrečné kapitoly scénografické tvorby

Název česky

Zdeněk Rossmann a divadlo své doby. Závěrečné kapitoly scénografické tvorby

Název anglicky

Zdeněk Rossmann and the theatre of his time. Final chapters of scenographic creation

Autoři

CIAMPI MATULOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita Brno, 2023, 1211-7390

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

Klíčová slova česky

Zdeněk Rossmann; české divadlo po 2. světové válce; česká scénografie 20. století; Karel Jernek; Miloš Wasserbauer; Velká opera 5. května; Karel Dostal; Emil František Burian

Klíčová slova anglicky

Zdeněk Rossmann; 20th century Czechoslovak theatre; 20th century scenography; Karel Jernek; Miloš Wasserbauer; Grand opera 5. května; Karel Dostal; Emil František Burian

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2024 21:51, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Anotace

V originále

Zdeněk Rossmann (1905-1984) byl významným představitelem meziválečné československé avantgardy, který se od počátku své tvůrčí dráhy prosadil v několika uměleckých oblastech. Kromě svého ústředního zájmu o architekturu se zabýval typografií, knižním designem, reklamou, výstavnictvím a brzy se sblížil i s divadlem jako scénograf. Tato studie se zaměřuje na jeho poválečnou divadelní tvorbu, která dosud nebyla téměř nikdy publikována. V kontextu doby a Rossmannových vlastních osudů odhaluje na základě vybraných titulů základní principy jeho tvorby. i specifika jeho spolupráce s dalšími osobnostmi divadelního světa.

Anglicky

Zdeněk Rossmann (1905–1984) was a prominent representative of the Czechoslovak avant-garde between the wars, making his mark in several artistic fields from the beginning of his creative career. In addition to his central interest of architecture, he concerned himself with typography, book design, advertising, exhibition management, and soon drew close to the theatre as a scenographer. This study focuses on his post-war work in theatre, which has almost never been published. In the context of the time and Rossmann’s own fate, it uses selected titles to reveal the basic principles of his work as well as the specifics of his collaboration with other personalities of the theatre world.