PECLOVÁ, Daniela. Využití nízkolatenčního streamingu v hudebním vzdělávání (Using low-latency streaming in music education). JAMUsica. 2023, vol. 8, No 1, p. 48-62. ISSN 2694-7579.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití nízkolatenčního streamingu v hudebním vzdělávání
Name in Czech Využití nízkolatenčního streamingu v hudebním vzdělávání
Name (in English) Using low-latency streaming in music education
Authors PECLOVÁ, Daniela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition JAMUsica, 2023, 2694-7579.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Music
Keywords (in Czech) terciární sektor, blended learning, nízkolatenční streaming, hudební vzdělávání
Keywords in English tertiary sector; blended learning; low-latency streaming; music education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 6/3/2024 08:09.
Abstract
Článek se zabývá tématem využití digitálních technologií v rámci terciárního sektoru hudebního vzdělávání se zaměřením na technologii nízkolatenčního streamingu. Práce sleduje historický vývoj digitálních technologií v oblasti hudebního vzdělávání až k technologii nízkolatenčního streamingu, která umožňuje synchronní hru dvou od sebe vzdálených míst. Nízkolatenční streaming momentálně umožňují dvě technologie, a to Low Latency Audio Visual Streaming a Modular Video Transmission Platform. Na příkladech je představeno využití obou technologií, které mohou být do budoucna stěžejní pro rozvoj blended programů v rámci hudebního vzdělávání a potenciálně usnadnit mezinárodní spolupráci v oblasti internacionalizace, jako jednoho z pilířů nejen českého vysokého školství.
Abstract (in English)
This article explores the use of digital technologies within the tertiary music education sector, with a focus on low-latency streaming technology. The paper traces the historical development of digital technologies in music education to the technology of low latency streaming, which allows for the synchronous playing of two distant locations. Low latency streaming is currently enabled by two technologies, namely Low Latency Audio Visual Streaming and Modular Video Transmission Platform. Examples are used to present the use of both technologies, which may be pivotal for the future development of blended programmes in music education and potentially facilitate international collaboration in the field of internationalisation as one of the pillars of not only Czech higher education.
PrintDisplayed: 18/5/2024 02:19