V originále
V průběhu 2. poloviny 18. a 1. poloviny 19. století prošla píseň v německých zemích zásadními proměnami, jež byly determinovány mnoha rozmanitými vlivy. Utváření tohoto žánru ovlivnilo působení několika písňových škol, například školy berlínské, švábské, vídeňské, různých stylových proudů, jež posléze vyústily až ve vzájemnou syntézu. Problematika písně ve vztahu k písňovým školám a stylovým otázkám byla doposud nahlížena především prizmatem mužské linie písňových autorů. K tomuto žánru však v daném období stále hojněji přispívaly i skladatelky, pro něž píseň představovala žádoucí příležitost k uměleckému vyjádření. Do jaké míry a jakým způsobem reflektovaly stylové vlivy ve své písňové tvorbě? Lze v jejich kompozicích vysledovat vliv jednotlivých škol, nebo se jejich uchopení tohoto žánru vymezilo jinak?
In English
In the course of the second half of the 18th and the first half of the 19th centuries, the song in the German lands underwent fundamental changes, which were determined by many diverse influences. The formation of this genre was influenced by the action of several song schools, for example the Berlin, Swabian, Viennese schools, various stylistic currents, which eventually resulted in a mutual synthesis. The issue of the song in relation to song schools and stylistic issues has so far been viewed mainly through the prism of the male line of songwriters. However, female composers also contributed more and more to this genre in the given period, for whom the song represented a desirable opportunity for artistic expression. To what extent and in what way did they reflect stylistic influences in their songwriting? Can the influence of individual schools be traced in their compositions, or was their grasp of this genre defined differently?