2022
Harmonické a neharmonické barvy i šum při instrumentaci
JIRÁSEK, OndřejZákladní údaje
Originální název
Harmonické a neharmonické barvy i šum při instrumentaci
Autoři
Vydání
Opus musicum, Brno, 2022, 0862-8505
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Klíčová slova česky
vyšší harmonické složky, alikvóty, tón, ruch, šum, spektrum, hudební nástroje, zvuk, barva zvuku, instrumentace
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 9. 2023 10:10, Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.
V originále
Instrumentace se vyvíjí především na základě empirie – zkušenosti s tím, jak hudební nástroje znějí a pojí se. Ale už ve 20. století i dříve se začala hudební akustika rozvíjet více do hloubky. Jejími hlavními „zbraněmi“ se stala Fourierova transformace a spektrální analýza. Díky nim dnes dokážeme racionálněji určit, kterými složkami v barvě se nástroje podobají a kterými odlišují. Navíc v 60. a70. letech minulého století vstoupily do hry syntezátory a později virtuální nástroje, které dokážou stavět témbr po jednotlivých složkách. Základním způsobem, jak se ve starších i nových témbrech vyznat, je rozčlenit spektrum na barvy harmonické, neharmonické a šumové. A nacházet mezi nimi vzájemné vztahy.
Česky
Instrumentace se vyvíjí především na základě empirie – zkušenosti s tím, jak hudební nástroje znějí a pojí se. Ale už ve 20. století i dříve se začala hudební akustika rozvíjet více do hloubky. Jejími hlavními „zbraněmi“ se stala Fourierova transformace a spektrální analýza. Díky nim dnes dokážeme racionálněji určit, kterými složkami v barvě se nástroje podobají a kterými odlišují. Navíc v 60. a70. letech minulého století vstoupily do hry syntezátory a později virtuální nástroje, které dokážou stavět témbr po jednotlivých složkách. Základním způsobem, jak se ve starších i nových témbrech vyznat, je rozčlenit spektrum na barvy harmonické, neharmonické a šumové. A nacházet mezi nimi vzájemné vztahy.