J 2022

Harmonické a neharmonické barvy i šum při instrumentaci

JIRÁSEK, Ondřej

Základní údaje

Originální název

Harmonické a neharmonické barvy i šum při instrumentaci

Vydání

Opus musicum, Brno, 2022, 0862-8505

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Klíčová slova česky

vyšší harmonické složky, alikvóty, tón, ruch, šum, spektrum, hudební nástroje, zvuk, barva zvuku, instrumentace

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 9. 2023 10:10, Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.

Anotace

V originále

Instrumentace se vyvíjí především na základě empirie – zkušenosti s tím, jak hudební nástroje znějí a pojí se. Ale už ve 20. století i dříve se začala hudební akustika rozvíjet více do hloubky. Jejími hlavními „zbraněmi“ se stala Fourierova transformace a spektrální analýza. Díky nim dnes dokážeme racionálněji určit, kterými složkami v barvě se nástroje podobají a kterými odlišují. Navíc v 60. a70. letech minulého století vstoupily do hry syntezátory a později virtuální nástroje, které dokážou stavět témbr po jednotlivých složkách. Základním způsobem, jak se ve starších i nových témbrech vyznat, je rozčlenit spektrum na barvy harmonické, neharmonické a šumové. A nacházet mezi nimi vzájemné vztahy.

Česky

Instrumentace se vyvíjí především na základě empirie – zkušenosti s tím, jak hudební nástroje znějí a pojí se. Ale už ve 20. století i dříve se začala hudební akustika rozvíjet více do hloubky. Jejími hlavními „zbraněmi“ se stala Fourierova transformace a spektrální analýza. Díky nim dnes dokážeme racionálněji určit, kterými složkami v barvě se nástroje podobají a kterými odlišují. Navíc v 60. a70. letech minulého století vstoupily do hry syntezátory a později virtuální nástroje, které dokážou stavět témbr po jednotlivých složkách. Základním způsobem, jak se ve starších i nových témbrech vyznat, je rozčlenit spektrum na barvy harmonické, neharmonické a šumové. A nacházet mezi nimi vzájemné vztahy.