J 2022

Harmonické a neharmonické barvy i šum při instrumentaci

JIRÁSEK, Ondřej

Basic information

Original name

Harmonické a neharmonické barvy i šum při instrumentaci

Edition

Opus musicum, Brno, 2022, 0862-8505

Other information

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Keywords (in Czech)

vyšší harmonické složky, alikvóty, tón, ruch, šum, spektrum, hudební nástroje, zvuk, barva zvuku, instrumentace

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/9/2023 10:10, Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.

Abstract

V originále

Instrumentace se vyvíjí především na základě empirie – zkušenosti s tím, jak hudební nástroje znějí a pojí se. Ale už ve 20. století i dříve se začala hudební akustika rozvíjet více do hloubky. Jejími hlavními „zbraněmi“ se stala Fourierova transformace a spektrální analýza. Díky nim dnes dokážeme racionálněji určit, kterými složkami v barvě se nástroje podobají a kterými odlišují. Navíc v 60. a70. letech minulého století vstoupily do hry syntezátory a později virtuální nástroje, které dokážou stavět témbr po jednotlivých složkách. Základním způsobem, jak se ve starších i nových témbrech vyznat, je rozčlenit spektrum na barvy harmonické, neharmonické a šumové. A nacházet mezi nimi vzájemné vztahy.

In Czech

Instrumentace se vyvíjí především na základě empirie – zkušenosti s tím, jak hudební nástroje znějí a pojí se. Ale už ve 20. století i dříve se začala hudební akustika rozvíjet více do hloubky. Jejími hlavními „zbraněmi“ se stala Fourierova transformace a spektrální analýza. Díky nim dnes dokážeme racionálněji určit, kterými složkami v barvě se nástroje podobají a kterými odlišují. Navíc v 60. a70. letech minulého století vstoupily do hry syntezátory a později virtuální nástroje, které dokážou stavět témbr po jednotlivých složkách. Základním způsobem, jak se ve starších i nových témbrech vyznat, je rozčlenit spektrum na barvy harmonické, neharmonické a šumové. A nacházet mezi nimi vzájemné vztahy.