D 2023

Entrepreneurial mindset in classical music: focus on tertiary education

PEŠL ŠILEROVÁ, Lucie and Ingeborg RADOK ŽÁDNÁ

Basic information

Original name

Entrepreneurial mindset in classical music: focus on tertiary education

Name in Czech

Orientace na podnikání v oblasti klasické hudby: zaměřeno na vysokoškolské prostředí

Authors

PEŠL ŠILEROVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ingeborg RADOK ŽÁDNÁ (203 Czech Republic)

Edition

8. vyd. Pula, Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 8, p. 473-495, 23 pp. 2023

Publisher

Muzička akademija u Puli

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Croatia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-953-377-017-8

Keywords (in Czech)

klasická hudba; zaměstnanost; VŠ vzdělávání; management

Keywords in English

classical music; employment; higher education; management

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/3/2024 11:16, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

The field of classical music is changing radically – music is disseminated differently, consumed and performed differently compared to the past. The career of a musician is also changing, usually combining several types of jobs and professions. Most higher education music institutions are responding to these changes, although curriculum transformation cannot replicate the speed of change in the art music environment. This article focuses on the employment of graduates of music colleges and the response of Czech educational institutions to changes in the music profession.

In Czech

Oblast klasické hudby se radikálně proměňuje – hudba se ve srovnání s minulostí jinak šíří, jinak konzumuje, jinak provozuje. Mění se i kariéra hudebníka, který většinou kombinuje několik typů zaměstnání i profesí. Většina vysokoškolských hudebních institucí na tyto změny reaguje, přestože proměna kurikulí nemůže kopírovat rychlost změn v uměleckém hudebním prostředí. Článek se zaměřuje na uplatnění absolventů vysokých hudebních škol a reakci českých vzdělávacích institucí na změny profese hudebníka.