Detailed Information on Publication Record
2023
Entrepreneurial mindset in classical music: focus on tertiary education
PEŠL ŠILEROVÁ, Lucie and Ingeborg RADOK ŽÁDNÁBasic information
Original name
Entrepreneurial mindset in classical music: focus on tertiary education
Name in Czech
Orientace na podnikání v oblasti klasické hudby: zaměřeno na vysokoškolské prostředí
Authors
PEŠL ŠILEROVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ingeborg RADOK ŽÁDNÁ (203 Czech Republic)
Edition
8. vyd. Pula, Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 8, p. 473-495, 23 pp. 2023
Publisher
Muzička akademija u Puli
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Croatia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Music
ISBN
978-953-377-017-8
Keywords (in Czech)
klasická hudba; zaměstnanost; VŠ vzdělávání; management
Keywords in English
classical music; employment; higher education; management
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 12/3/2024 11:16, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
The field of classical music is changing radically – music is disseminated differently, consumed and performed differently compared to the past. The career of a musician is also changing, usually combining several types of jobs and professions. Most higher education music institutions are responding to these changes, although curriculum transformation cannot replicate the speed of change in the art music environment. This article focuses on the employment of graduates of music colleges and the response of Czech educational institutions to changes in the music profession.
In Czech
Oblast klasické hudby se radikálně proměňuje – hudba se ve srovnání s minulostí jinak šíří, jinak konzumuje, jinak provozuje. Mění se i kariéra hudebníka, který většinou kombinuje několik typů zaměstnání i profesí. Většina vysokoškolských hudebních institucí na tyto změny reaguje, přestože proměna kurikulí nemůže kopírovat rychlost změn v uměleckém hudebním prostředí. Článek se zaměřuje na uplatnění absolventů vysokých hudebních škol a reakci českých vzdělávacích institucí na změny profese hudebníka.