C 2022

SCÉNOGRAF NEPRAVIDELNOSTI, Dramaturgovy poznámky k tvorbě Jána Zavarského v Huse na provázku

OSLZLÝ, Petr

Basic information

Original name

SCÉNOGRAF NEPRAVIDELNOSTI, Dramaturgovy poznámky k tvorbě Jána Zavarského v Huse na provázku

Name (in English)

The SCENOGRAPHER OF IRREGULARITIES: A dramaturg’s notes to the creative work of Ján Zavarský for the Goose on a String

Authors

OSLZLÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Ján Zavarský, p. 116-131, 17 pp. 2022

Publisher

Větrné mlýny

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7443-437-2

Keywords in English

Jan Zavarský; theatre; scenography;
Změněno: 27/3/2023 21:00, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola je součástí monografie významného scénografa slovenského původu Jána Zavarského. V kapitole Oslzlý odkrývá několik skrytých aspektů spolupráce se scénografem Jánem Zavarským, kterou nazývá "vskutku duchovním dobrodružstvím, vyváženým mezi filozofií, historií, literární vědou a dějinami umění". Popisuje cestu scénografického konceptu prostorového řešení inscenačních projektů nepravidelné dramaturgie. Jako jeden ze zúčastněných spolutvůrců Oslzlý zpracovává scénickou realizaci Dostojevského Karamazových a Brechtova Chlebárny. S pomocí několika dalších případových studií scénografické práce nastiňuje základní kontury jedinečného stylu a tvůrčího rukopisu Jána Zavarského.

In English

The chapter is part of the monograph of the important set designer of Slovak origin, Ján Zavarský. In the chapter Oslzlý uncovers several hidden facets of collaboration with the set designer Ján Zavarský, which he calls “a truly spiritual adventure, balanced between philosophy, history, literary studies and art history”. He describes the path of the scenographic concept of the spatial solution for the staging of projects of irregular dramaturgy. As one of the participating co-creators, Oslzlý elaborates on the scenic realisation of Dostoevsky’s “The Karamazovs” and Brecht’s The Bread Shop. With the help of a few more case studies of scenographic work, he outlines the basic contours of Ján Zavarský’s unique style and creative signature.