2022
SCÉNOGRAF NEPRAVIDELNOSTI, Dramaturgovy poznámky k tvorbě Jána Zavarského v Huse na provázku
OSLZLÝ, PetrZákladní údaje
Originální název
SCÉNOGRAF NEPRAVIDELNOSTI, Dramaturgovy poznámky k tvorbě Jána Zavarského v Huse na provázku
Název anglicky
The SCENOGRAPHER OF IRREGULARITIES: A dramaturg’s notes to the creative work of Ján Zavarský for the Goose on a String
Autoři
OSLZLÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Ján Zavarský, od s. 116-131, 17 s. 2022
Nakladatel
Větrné mlýny
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
ISBN
978-80-7443-437-2
Klíčová slova anglicky
Jan Zavarský; theatre; scenography;
Změněno: 27. 3. 2023 21:00, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Kapitola je součástí monografie významného scénografa slovenského původu Jána Zavarského. V kapitole Oslzlý odkrývá několik skrytých aspektů spolupráce se scénografem Jánem Zavarským, kterou nazývá "vskutku duchovním dobrodružstvím, vyváženým mezi filozofií, historií, literární vědou a dějinami umění". Popisuje cestu scénografického konceptu prostorového řešení inscenačních projektů nepravidelné dramaturgie. Jako jeden ze zúčastněných spolutvůrců Oslzlý zpracovává scénickou realizaci Dostojevského Karamazových a Brechtova Chlebárny. S pomocí několika dalších případových studií scénografické práce nastiňuje základní kontury jedinečného stylu a tvůrčího rukopisu Jána Zavarského.
Anglicky
The chapter is part of the monograph of the important set designer of Slovak origin, Ján Zavarský. In the chapter Oslzlý uncovers several hidden facets of collaboration with the set designer Ján Zavarský, which he calls “a truly spiritual adventure, balanced between philosophy, history, literary studies and art history”. He describes the path of the scenographic concept of the spatial solution for the staging of projects of irregular dramaturgy. As one of the participating co-creators, Oslzlý elaborates on the scenic realisation of Dostoevsky’s “The Karamazovs” and Brecht’s The Bread Shop. With the help of a few more case studies of scenographic work, he outlines the basic contours of Ján Zavarský’s unique style and creative signature.