2022
Snít rozhlasem
SCHULZOVÁ, EvaZákladní údaje
Originální název
Snít rozhlasem
Název anglicky
Dreaming Through Radio
Autoři
SCHULZOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, 144 s. 2022
Nakladatel
Nakladatelství JAMU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
ISBN
978-80-7460-207-8
Klíčová slova česky
rozhlas; audio drama; rozhlasová hra; film; filmová adaptace; rozhlasová adaptace
Klíčová slova anglicky
radio; audio drama; radio play; film; film adaptation; radio adaptation
Změněno: 27. 3. 2023 10:40, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Publikace představuje nový a originální pohled na média rozhlas a film: zkoumá, jak se ovlivňují a inspirují a jak to obohacuje umělecký účinek obou médií. Vychází ze zevrubných analýz rozhlasové tvorby filmových režisérů Woodyho Allena, Ingmara Bergmana a Federica Felliniho a zamýšlí se nad vztahem jejich rozhlasového a filmového díla. Druhou část knihy tvoří komparace původních rozhlasových her "Sorry, Wrong Number" od Lucille Fletcher, "Under Milk Wood" od Dylana Thomase a "Der gute Gott von Manhattan" od Ingeborg Bachmann s jejich filmovými adaptacemi. Problematika je nahlížena především z pozice rozhlasového média – autorka v práci zúročuje zkušenosti z vlastní tvorby pro rozhlas i z pedagogického působení na Divadelní fakultě JAMU, v jehož rámci vede též studentské audio projekty. Navazuje na východiska rozhlasových teoretiků Josefa Branžovského, Paula Deharma, Lance Sievekinga a dalších, kteří zdůrazňovali schopnost zvukového média podněcovat fantazii posluchače. Odhaluje, v čem spočívá podstata a kouzlo zvukového umění, a dochází k závěru, že i v současném mediálním světě má rozhlasová hra své nezastupitelné místo.
Anglicky
The book takes a new and original approach to radio and film: it presents research into their mutual inspiration and influence and into the way these two media enrich each other. This research is based on thorough analysis of radio work by the significant film directors Woody Allen, Ingmar Bergman, and Federico Fellini, and analyses the relationship between their radio works and films. The second part of the book consists of a comparison of three radio plays along with their film adaptations: "Sorry, Wrong Number" by Lucille Fletcher, "Under Milk Wood" by Dylan Thomas and "Der gute Gott von Manhattan" / "The Good God of Manhattan" by Ingeborg Bachmann. This publication takes radio as its starting point, and the author makes good use of her experience in writing radio scripts, giving lectures in radio drama, and supervising student audio projects at the Theatre Faculty of the Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno, the Czech Republic. Her research continues along the lines of that carried out by Josef Branžovský, Paul Deharme, Lance Sieveking, and others who emphasise the ability of this auditory medium to stimulate listeners’ imaginations. This publication reveals the essence and magic of radio drama and concludes that in the contemporary media landscape it still has appeal and importance that are irreplaceable.