B 2022

Jevištní technologie v 21. století

PETR, Jan

Basic information

Original name

Jevištní technologie v 21. století

Name (in English)

Stage technology in the 21st century

Authors

PETR, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 342 pp. 2022

Publisher

JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-80-7460-197-2

Keywords in English

Stage technology; theatre; 21st century; trends; nomenclature; typology
Změněno: 23/3/2023 19:34, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

První polovina je zaměřena na zasazení jevištní technologie do divadelního prostoru, kodifikaci jejího názvosloví a shrnutí její historie zejména ve vazbě k mašinérii barokního divadla, věnuje se však také divadelní budově jako celku a pojmenování i funkci prostor, které se v ní nacházejí. Ve své druhé části publikace nabízí podrobný technický rozbor jednotlivých existujících zařízení strojní jevištní technologie, systémů jejich pohonu a způsobů jejich ovládání. Stranou nezůstává ani oblast provozu, obsluhy a údržby jevištní technologie. Závěr je věnován zamyšlení nad využitím a budoucností jevištní technologie. Jako součást knihy vznikl unikátní obrazový doprovod, názorně doplňující její textovou část.

In English

The first half is focused on the introduction of stage technology into the theater space, the codification of its nomenclature and a summary of its history, especially in relation to the machinery of the Baroque theater, but it is also devoted to the theater building as a whole and the naming and function of the spaces within it. In its second part, the publication offers a detailed technical analysis of individual existing devices of mechanical stage technology, their drive systems and their control methods. The area of operation, service and maintenance of stage technology is not left out either. The conclusion is devoted to reflection on the use and future of stage technology. As part of the book, a unique visual accompaniment was created, which vividly complements its textual part.