V originále
Publikace Na vlnách Devětsilu se snaží vnést nové světlo do problematiky související s vývojovými proměnami českého avantgardního divadelního umění. Svůj zájem soustředí na klíčové události historického i společenského kontextu, na pokusy o uplatnění originálních jevištně-technologických, scénografických i jiných experimentálních principů v často velmi specifických podmínkách, v nichž se jednotlivé projekty realizovaly, stejně jako na významné osobnosti, tedy hybatele událostí. Zásadním záměrem této vědecko-výzkumné publikace je také připomenout sté výročí založení jednoho z nejvýznamnějších uměleckých hnutí, pod jehož vedením a s jehož proměnlivou koncepcí se také jednotlivé divadelní projekty naší avantgardy vyrovnávaly, na něž navazovaly, vůči nimž se ale také často vymezovaly. Koncepce publikace vychází jednak z chronologicky pojatých kapitol, které připomenou jednotlivé vývojové procesy a kontexty, ovlivňující postoje avantgardistů k divadelní teorii i praxi, představí však také klíčové problémy (např. vztah našich avantgardistů a filmu, projekty avantgardy s mezinárodním ohlasem, osobnosti výrazového tance, proměny scénické hudby atd.). Kromě textové části pak zpřístupní některé z unikátních materiálů a dokladů vztahujících se k existenci Osvobozeného divadla a dalších divadelních pokusů členů z devětsilského okruhu.
In English
The publication Na vlnách Devětsilu (On the Waves of Devětsil) tries to shed new light on the issues related to the developmental changes of Czech avant-garde theatre art. It focuses on key events in the historical and social context, on attempts to apply original stage-technological, scenographic and other experimental principles in the often very specific conditions in which individual projects were implemented, as well as on important personalities, i.e. the movers of events. The fundamental intention of this scientific and research publication is also to commemorate the centenary of the founding of one of the most important artistic movements, under whose leadership and with whose changing conception the individual theatre projects of our avant-garde also coped, built upon, but also often defined themselves against. The concept of the publication is based on chronological chapters, which recall the individual development processes and contexts that influenced the avant-gardists' attitudes towards theatre theory and practice, but it also presents key issues (e.g. the relationship between our avant-gardists and film, avant-garde projects with an international resonance, personalities of expressive dance, changes in stage music, etc.). In addition to the textual part, it will then make available some of the unique materials and documents relating to the existence of the Osvobozené Divadlo (Liberated Theatre) and other theatre experiments by members of the Devětsil circle.