SCHNIERER, Miloš and Alice RAJNOHOVÁ. Dějiny klavírního umění. Vývoj klavírní tvorby od počátků po současnost (History of piano art. The development of piano creation from the beginnings to the present). Brno: JAMU, 2022, 384 pp. ISBN 978-80-7460-208-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dějiny klavírního umění. Vývoj klavírní tvorby od počátků po současnost
Name in Czech Dějiny klavírního umění. Vývoj klavírní tvorby od počátků po současnost
Name (in English) History of piano art. The development of piano creation from the beginnings to the present
Authors SCHNIERER, Miloš (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Alice RAJNOHOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, 384 pp. 2022.
Publisher JAMU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Music
ISBN 978-80-7460-208-5
Keywords (in Czech) klavírní umění; klavírní literatura; dějiny; výzkum; analýza
Keywords in English piano art; piano literature; history; research; analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 20/2/2023 20:39.
Abstract
Monografie reflektuje problematiku vývoje klavírního umění formou standardního muzikologického výzkumu, stejně jako odráží poznatky autorů získané realizací vlastního uměleckého výzkumu (tzv. Artistic research). Metodologicky vychází z chronologicko-srovnávací metody, kdy navazuje v dílčích stylových otázkách na názory estetiků a obecné kulturní dějiny. Ve výkladu jednotlivých autorů a jejich skladeb se soustřeďuje na podstatné charakteristiky jejich kompozičních technik a selektivních analýz konkrétních skladeb, čemuž napomáhají vybrané notové příklady.
Abstract (in English)
The monograph deals with the development of piano art by means of standard research methods used in musicology. At the same time, the work deals with the findings of both authors gained through their own artistic research. In terms of the methodology, it uses the chronological-comparative method and follows the general cultural history and opinions of aestheticians. The interpretation of the individual authors and their compositions focuses on the significant characteristics of their compositional techniques and selective analyses of individual compositions. There are sheet samples which help to deal with that.
PrintDisplayed: 21/7/2024 16:00