B 2022

Dějiny klavírního umění. Vývoj klavírní tvorby od počátků po současnost

SCHNIERER, Miloš and Alice RAJNOHOVÁ

Basic information

Original name

Dějiny klavírního umění. Vývoj klavírní tvorby od počátků po současnost

Name in Czech

Dějiny klavírního umění. Vývoj klavírní tvorby od počátků po současnost

Name (in English)

History of piano art. The development of piano creation from the beginnings to the present

Authors

SCHNIERER, Miloš (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Alice RAJNOHOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 384 pp. 2022

Publisher

JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-80-7460-208-5

Keywords (in Czech)

klavírní umění; klavírní literatura; dějiny; výzkum; analýza

Keywords in English

piano art; piano literature; history; research; analysis

Tags

Reviewed
Změněno: 20/2/2023 20:39, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie reflektuje problematiku vývoje klavírního umění formou standardního muzikologického výzkumu, stejně jako odráží poznatky autorů získané realizací vlastního uměleckého výzkumu (tzv. Artistic research). Metodologicky vychází z chronologicko-srovnávací metody, kdy navazuje v dílčích stylových otázkách na názory estetiků a obecné kulturní dějiny. Ve výkladu jednotlivých autorů a jejich skladeb se soustřeďuje na podstatné charakteristiky jejich kompozičních technik a selektivních analýz konkrétních skladeb, čemuž napomáhají vybrané notové příklady.

In English

The monograph deals with the development of piano art by means of standard research methods used in musicology. At the same time, the work deals with the findings of both authors gained through their own artistic research. In terms of the methodology, it uses the chronological-comparative method and follows the general cultural history and opinions of aestheticians. The interpretation of the individual authors and their compositions focuses on the significant characteristics of their compositional techniques and selective analyses of individual compositions. There are sheet samples which help to deal with that.