J 2021

Ukaž mi to! Dialogické využití pískoviště při práci s malými dětmi v praxi klinického psychologa

HORNOVÁ, Lucie and Adámková JANA

Basic information

Original name

Ukaž mi to! Dialogické využití pískoviště při práci s malými dětmi v praxi klinického psychologa

Name (in English)

Show me! Dialogical use of sandtry while working with families with small children in a clinical psychology practice

Authors

HORNOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Adámková JANA

Edition

Psychoterapie, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1802-3983

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords in English

sandplay;sandtray; psychotherapy; children; clinical psychology;family therapy;
Změněno: 2/5/2022 09:45, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Využití pískoviště při práci s malými dětmi má v psychoterapii dlouhou tradici. V tomto článku se autorky zaměřují na popis využití pískoviště v rámci prvního sezení s rodinou s dítětem s psychosomatickými příznaky. Ve své praxi autorky vychází ze současného dialogického přístupu v rámci rodinné terapie. Jejich pozornost tak nesměřuje pouze na práci s dítětem, ale také na práci s ostatními členy rodiny. Terapeut zde osciluje mezi dítětem, které prozkoumává své pocity a sděluje svůj pohled prostřednictvím pískoviště a rodiči (popř. sourozenci), které terapeutickými prostředky podporuje v jejich schopnosti dítě slyšet a porozumět mu. Na rozdíl od jiných škol, dialogicky využité pískoviště slouží především k prohloubení komunikace v rámci rodiny. Svoji práci autorky demonstrují ve dvou kazuistických ukázkách. V teoretické reflexi definují sedm kroků důležitých pro dialogickou práci s pískovištěm. V závěru zachycují indikace a kontraindikace pro dialogickou práci s pískovištěm.

In English

Use of sandplay/sandtray has a long tradition in psychotherapy of young children. In this article authors focus on the use of sandtray in the first session with a family with a psychosomatic child. In their day-to day practice the authors root themselves in dialogical approach as a part of a broader family therapy context. Their focus is not just on working with the child but also on working with the whole family system. The attention of therapist in this approach oscillates between being with the child who explores his/her feelings and experiments with his/her own “voice” in expressing it and between his/her parents (and siblings) whom he/she supports in their ability to listen and understand the child. Compare to other therapeutic schools, the dialogical use of sandtray serves mainly to improve the communication within the family. The authors demonstrate their work in presenting two case studies. In the theoretical reflection they present seven steps in the dialogical use of sandtray. In the conclusion their define some pros and cons of the dialogical use of sandtray.