ŠŤASTNÁ, Kateřina Alexandra. Písňová estetika Václava Jana Tomáška s přihlédnutím ke stylu (Song aesthetics of Václav Jan Tomášek with regard to style). JAMUsica. Brno: JAMU, 2021, vol. 6, 1-2, p. 48-55. ISSN 2694-7579.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Písňová estetika Václava Jana Tomáška s přihlédnutím ke stylu
Name (in English) Song aesthetics of Václav Jan Tomášek with regard to style
Authors ŠŤASTNÁ, Kateřina Alexandra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition JAMUsica, Brno, JAMU, 2021, 2694-7579.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Music
Keywords (in Czech) Václav Jan Tomášek; písňová estetika; raně romantická píseň; písňové školy
Keywords in English Václav Jan Tomášek; song aesthetics; an early romantic song; song schools
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 12/4/2022 10:25.
Abstract
Text se snaží nahlédnout početnou a rozmanitou písňovou tvorbu významného představitele české klasické a raně romantické hudby, Václava Jana Tomáška (1774–1850), prizmatem jeho uměleckých a estetických postojů s přihlédnutím k otázce stylu, uvést jeho písňovou estetiku v kontextu širšího vývoje tohoto žánru, severoněmecké, resp. II. berlínské, ale též švábské a vídeňské písňové školy. Pozornost je rovněž věnována jistým paralelám mezi uměleckou a estetickou koncepcí písně u V. J. Tomáška a J. W. Goetha, zvláště v ohledu přístupu ke zhudebňovanému básnickému textu. Na základě sondy do Tomáškovy tvůrčí práce i estetických názorů ve vztahu ke spojení poezie a hudby je zřejmé, že Tomášek ve své písňové tvorbě do jisté míry reflektoval jak stylové podněty II. berlínské písňové školy, k níž měla blízko též Goethova písňová estetika, tak i podněty škol vídeňské a švábské. Zajímavou otázkou tedy zůstává, do jaké míry jeho písně zrcadlí tyto rozmanité stylové vlivy a do jaké míry jsou produktem jeho vlastní písňové estetiky, která staví na základech klasicky čistých linií kompozice a formy, na respektu k básnické předloze, jejímuž vyjádření jsou plně k dispozici všechny hudební a kompoziční prostředky, včetně prvků jako tónomalba či stylovou progresi naznačující aperiodičnost melodie, jež Tomášek nepovažoval pro svůj kompoziční styl za typické.
Abstract (in English)
This piece tries to take a look at the numerous and diverse song writing of an important representative of Czech classical and early romantic music, Václav Jan Tomášek (1774–1850), through the prism of his artistic and aesthetic attitudes, while taking into account the question of style; it tries to introduce his song aesthetics in the context of wider development of this genre, i.e. the Second Berlin Song School, sometimes called the North German school, but also of the Swabian and Viennese song schools. The light is also shun on certain parallels between the artistic and aesthetic conception of a song by V. J. Tomášek and J. W. Goethe, especially with regard to their approach to turning poetry into music. Based on a probe into Tomáš’s creative work and aesthetic views in relation to the combination of poetry and music, it is clear that Tomášek, at least to some extent, reflected in his song writing both the stylistic stimuli of the Second Berlin Song School, which was closely linked to Goethe’s song aesthetics, as well as the suggestions of the Viennese and Swabian schools. Therefore, there remains the interesting question as to what extent his songs reflect these diverse stylistic influences and to what extent they were the product of his own song aesthetics, which builds on classically pure lines of composition and form, respect for the poetic original, the expression of which can make full use of all musical and compositional means, including elements such as tonal painting or stylistic progression indicating the aperiodicity of the melody, which Tomášek did not consider typical for his compositional style.
PrintDisplayed: 21/7/2024 10:21