V originále
Publikace pojednává o vokálních a klavírních písních Fanny Hensel, roz. Mendelssohn. Zabývá se specifickou kulturně-sociální situací Berlína první poloviny 19. století (zejména otázkou židovské asimilace a salónu jakožto určité formy hledání vlastní identity i asimilace), rodinou Mendelssohnů a životem samotné Fanny Hensel. Nastiňuje dějiny německé písně od jejího vzniku až do začátku 19. století a také hledá kořeny žánru písně beze slov. Hlavním cílem studie bylo formulovat charakteristické znaky „henselovského stylu“ a dokázat jeho svébytnost ve vztahu k dílu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Součástí jsou analýzy klavírních i vokálních písní Fanny Hensel a jejich srovnání s díly dalších významných skladatelů romantismu.
In English
The publication deals with vocal and piano songs by Fanny Hensel, b. Mendelssohn. He deals with the specific cultural and social situation of Berlin in the first half of the 19th century (especially the issue of Jewish assimilation and the salon as a form of searching for one's own identity and assimilation), the Mendelssohn family and Fanny Hensel's life. It outlines the history of German song from its inception to the early 19th century and also looks for the roots of the songless word genre. The main goal of the study was to formulate the characteristic features of the "Hensel style" and to prove its originality in relation to the work of Felix Mendelssohn-Bartholdy. It includes analyzes of piano and vocal songs by Fanny Hensel and their comparison with the works of other important composers of Romanticism.