B 2021

Písňová tvorba Fanny Mendelssohn Hensel

POKORNÁ, Elena

Basic information

Original name

Písňová tvorba Fanny Mendelssohn Hensel

Name (in English)

Lieder of Fanny Mendelssohn Hensel

Authors

POKORNÁ, Elena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 186 pp. 2021

Publisher

JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-80-7460-187-3

Keywords (in Czech)

Fanny Mendelssohn Hensel; písňová tvorba; Lipsko; 19. století

Keywords in English

Fanny Mendelssohn Hensel; lieder; Leipzig; 19th century

Tags

Reviewed
Změněno: 10/4/2022 21:39, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace pojednává o vokálních a klavírních písních Fanny Hensel, roz. Mendelssohn. Zabývá se specifickou kulturně-sociální situací Berlína první poloviny 19. století (zejména otázkou židovské asimilace a salónu jakožto určité formy hledání vlastní identity i asimilace), rodinou Mendelssohnů a životem samotné Fanny Hensel. Nastiňuje dějiny německé písně od jejího vzniku až do začátku 19. století a také hledá kořeny žánru písně beze slov. Hlavním cílem studie bylo formulovat charakteristické znaky „henselovského stylu“ a dokázat jeho svébytnost ve vztahu k dílu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Součástí jsou analýzy klavírních i vokálních písní Fanny Hensel a jejich srovnání s díly dalších významných skladatelů romantismu.

In English

The publication deals with vocal and piano songs by Fanny Hensel, b. Mendelssohn. He deals with the specific cultural and social situation of Berlin in the first half of the 19th century (especially the issue of Jewish assimilation and the salon as a form of searching for one's own identity and assimilation), the Mendelssohn family and Fanny Hensel's life. It outlines the history of German song from its inception to the early 19th century and also looks for the roots of the songless word genre. The main goal of the study was to formulate the characteristic features of the "Hensel style" and to prove its originality in relation to the work of Felix Mendelssohn-Bartholdy. It includes analyzes of piano and vocal songs by Fanny Hensel and their comparison with the works of other important composers of Romanticism.