POKORNÁ, Elena. Písňová tvorba Fanny Mendelssohn Hensel (Lieder of Fanny Mendelssohn Hensel). 1st ed. Brno: JAMU, 2021, 186 pp. ISBN 978-80-7460-187-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Písňová tvorba Fanny Mendelssohn Hensel
Name (in English) Lieder of Fanny Mendelssohn Hensel
Authors POKORNÁ, Elena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 186 pp. 2021.
Publisher JAMU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Music
ISBN 978-80-7460-187-3
Keywords (in Czech) Fanny Mendelssohn Hensel; písňová tvorba; Lipsko; 19. století
Keywords in English Fanny Mendelssohn Hensel; lieder; Leipzig; 19th century
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 10/4/2022 21:39.
Abstract
Publikace pojednává o vokálních a klavírních písních Fanny Hensel, roz. Mendelssohn. Zabývá se specifickou kulturně-sociální situací Berlína první poloviny 19. století (zejména otázkou židovské asimilace a salónu jakožto určité formy hledání vlastní identity i asimilace), rodinou Mendelssohnů a životem samotné Fanny Hensel. Nastiňuje dějiny německé písně od jejího vzniku až do začátku 19. století a také hledá kořeny žánru písně beze slov. Hlavním cílem studie bylo formulovat charakteristické znaky „henselovského stylu“ a dokázat jeho svébytnost ve vztahu k dílu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Součástí jsou analýzy klavírních i vokálních písní Fanny Hensel a jejich srovnání s díly dalších významných skladatelů romantismu.
Abstract (in English)
The publication deals with vocal and piano songs by Fanny Hensel, b. Mendelssohn. He deals with the specific cultural and social situation of Berlin in the first half of the 19th century (especially the issue of Jewish assimilation and the salon as a form of searching for one's own identity and assimilation), the Mendelssohn family and Fanny Hensel's life. It outlines the history of German song from its inception to the early 19th century and also looks for the roots of the songless word genre. The main goal of the study was to formulate the characteristic features of the "Hensel style" and to prove its originality in relation to the work of Felix Mendelssohn-Bartholdy. It includes analyzes of piano and vocal songs by Fanny Hensel and their comparison with the works of other important composers of Romanticism.
PrintDisplayed: 2/7/2024 01:18