Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{13106, author = {Hanáková, Klára}, address = {Praha}, booktitle = {Problém Brecht I. U nás}, editor = {Jaroslav Vostrý; Miroslav Plešák}, keywords = {The Mahen Drama Theatre; Evžen Sokolovský; Miloš Hynšt; Bořivoj Srba; political theatre; Brno; 1960s; Brecht’s stage productions; The Resistible Rise of Arturo Ui; The Caucasian Chalk Circle; Round Heads and Pointed Heads; Mother Courage and Her Children}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-7437-355-8}, pages = {53-79}, publisher = {Nakladatelství KANT pro Akademii múzických umění v Praze}, title = {Brechtovská dramatika v Mahenově činohře v období tzv. politického divadla}, year = {2021} }
TY - CHAP ID - 13106 AU - Hanáková, Klára PY - 2021 TI - Brechtovská dramatika v Mahenově činohře v období tzv. politického divadla VL - Disk velká řada, svazek 45 PB - Nakladatelství KANT pro Akademii múzických umění v Praze CY - Praha SN - 9788074373558 KW - The Mahen Drama Theatre KW - Evžen Sokolovský KW - Miloš Hynšt KW - Bořivoj Srba KW - political theatre KW - Brno KW - 1960s KW - Brecht’s stage productions KW - The Resistible Rise of Arturo Ui KW - The Caucasian Chalk Circle KW - Round Heads and Pointed Heads KW - Mother Courage and Her Children N2 - Studie se zabývá analýzou inscenací her Bertolta Brechta na scéně Mahenovy činohry Státního divadla v Brně za uměleckého vedení režiséra Miloše Hynšta v letech 1959–1971, kdy angažoval do souboru názorově spřízněné osobnosti: režiséra Evžena Sokolovského a dramaturga Bořivoje Srbu. Zatímco Sokolovský absolvoval v polovině padesátých let u Brechta v Berlíně studijní stáž, Srba se zase přátelsky sblížil s Ludvíkem Kunderou, který spolu s Rudolfem Vápeníkem získal roku 1955 autorizaci k překládání Brechtových děl. Tento nově koncipovaný trojčlenný vedoucí tým v atmosféře postupně uvolňovaných šedesátých let vytvořil v Mahenově činohře program apelativního politického antiiluzivního divadla, které rozvíjelo principy brechtovského epického divadla a navazovalo na odkaz ruské a české divadelní avantgardy, zejména na poetické divadlo E. F. Buriana; posléze dospěli až k Artaudově koncepci totálního divadla. Zpočátku tento program záměrně vyhrotili proti Krejčově koncepci v pražském Národním divadle, která se opírala o čechovovskou linii. Právě brechtovská dramatika i poetika jim k této konfrontaci posloužila dokonale. Hynšt, Sokolovský i Srba byli seznámeni s Brechtovými tzv. Modellbuchy a uvedli celkem čtyři Brechtovy hry (Zadržitelný vzestup Artura Uie, Kavkazský křídový kruh, Kulatolebí a špičatolebí, Matka Kuráž a její děti), přičemž každý z obou režisérů nastudoval polovinu z nich. ER -
HANÁKOVÁ, Klára. Brechtovská dramatika v Mahenově činohře v období tzv. politického divadla (Brecht’s Plays in the Mahen Drama Theatre during the Period of so-called Political Theatre). In Jaroslav Vostrý; Miroslav Plešák. \textit{Problém Brecht I. U nás}. Praha: Nakladatelství KANT pro Akademii múzických umění v Praze, 2021, p.~53-79. Disk velká řada, svazek 45. ISBN~978-80-7437-355-8.
|