Detailed Information on Publication Record
2021
Alois Hába - Symfonická fantazie pro klavír a orchestr op. 8; K problematice dosavadních nahrávek a interpretační praxe
BEINHAUER, MiroslavBasic information
Original name
Alois Hába - Symfonická fantazie pro klavír a orchestr op. 8; K problematice dosavadních nahrávek a interpretační praxe
Name (in English)
Alois Hába - Symphonic Fantasy for Piano and Orchestra Op. 8; On the issue of previous recordings and interpretive practice
Authors
BEINHAUER, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
JAMUsica, Brno, JAMU, 2021, 2694-7579
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Music
Keywords (in Czech)
Alois Hába; Symfonická fantazie pro klavír a orchestr op. 8; reflexe, Andreas Sebastian Weiser
Keywords in English
Alois Hába; Symphonic Fantasy for Piano and Orchestra Op. 8; research; Andreas Sebastian Weiser
Tags
Reviewed
Změněno: 20/3/2022 20:28, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
Předmětem studie je Symfonická fantazie pro klavír a orchestr op. 8 Aloise Háby z roku 1921 a její reflexe. Důležitou součástí studie je také zhodnocení nahrávek, popis problematiky unikátního vztahu mezi klavírem a orchestrem a také hudebního materiálu, který Alois Hába ve skladbě použil. Text rovněž poukazuje na možné důvody nezájmu o tuto skladbu ze strany hudební veřejnosti. Velmi cenná je reflexe skladby z pohledu dirigenta Andrease Sebastiana Weisera obsahující mimo jiné poznatky pro případné nastudování a nástrojové obsazení orchestru. Studii doplňuje nově vytvořený klavírní part skladby.
In English
The study focuses on Alois Hába’s 1921 Symphonic Fantasy for Piano and Orchestra Op. 8 and its reflection. It consists of several important parts, such as the evaluation of recordings, a description of the issue of the unique relationship between piano and orchestra, as well as the musical material used by Alois Hába in the composition. The text also points to possible reasons for the lack of interest in this composition from the musical public. The reflection of the composition from the point of view of the conductor Andreas Sebastian Weiser is very valuable, as it contains, among other things, interesting pieces of knowledge for possible staging and instrumental cast of the orchestra. The study is complemented by a newly created piano part of the composition.