p 2021

A view on the Period Flute: Anton Reicha – Sonata for Flute and Piano in G major, Op. 54 (Sonate pour le pianoforte avec accompagnement d‘une flute obligé, Op. 54)

ŠIKULOVÁ AMBROSI, Michaela

Basic information

Original name

A view on the Period Flute: Anton Reicha – Sonata for Flute and Piano in G major, Op. 54 (Sonate pour le pianoforte avec accompagnement d‘une flute obligé, Op. 54)

Name in Czech

Pohled na dobovou flétnu: Anton Reicha – Sonáta pro flétnu a klavír G dur, op. 54

Authors

ŠIKULOVÁ AMBROSI, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Reicha as Visionary II, 2021

Other information

Language

English

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Music

Keywords (in Czech)

Rejcha; flétna; Sonáta pro flétnu a klavír G dur Op. 54

Keywords in English

Reicha; flute; Sonata for Flute and Piano in G major Op. 54
Změněno: 11/4/2022 15:44, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

The idea of performing Reicha’s flute sonata on an appropriate period flute sounds rather easy in today’s historically informed practice scene. One has a number of information about the right instrument to perform this work on but is it possible or accessible to get such a flute for a Czech performer, so which flute should one use to be as „authentic“ as possible? Is the necessary information about the sonata easily accessible and is the sonata attractive enough for flute players to choose it for the concert performance? The presentation pointed to such aspects of interpreting this sonata from the point of view of a historical flute player.

In Czech

Myšlenka interpretace Rejchovy flétnové sonáty, a to na vhodnou dobovou flétnu, je díky všem informacím, které lze na poli dnešní historicky poučené scény získat, poměrně prostá. Nalézt informace o nejvhodnějším historickém nástroji se nezdá být problémem, avšak otázkou je, zdali je vůbec možné si opatřit takovou flétnu i v českém hudebním prostředí? A pokud to možné není, kterou „nejautentičtější“ flétnu lze použít? Jaká je realita v porovnání s ideálním stavem? Prezentace poukazovala na aspekty interpretace této sonáty z pohledu hráče na historickou flétnu.