2021
Opera a literatura, literatura a opera
ROZSYPALOVÁ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Opera a literatura, literatura a opera
Název česky
Opera a literatura, literatura a opera
Název anglicky
Opera and literature, literature and opera
Autoři
ROZSYPALOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 120 s. 2021
Nakladatel
JAMU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Účelové publikace
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Hudební fakulta
ISBN
978-80-7460-192-7
Klíčová slova česky
Opera; literatura; náměty; libreto; překlady; příklady; výběr; srovnání
Klíčová slova anglicky
Opera; literature; themes; libretto; translations; examples; selection; comparison
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2022 16:38, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
Publikace nabízí základní informace o vzájemném vlivu opery a literatury a naopak literatury a opery. Nesupluje slovníky, jednotlivá témata nastiňuje, srovnává, nepracuje s nimi do hloubky, ale upozorňuje. Zmiňuje se o skladatelích, které dobře známe, o libretistech, na které často zapomínáme, o inscenátorech, kteří dokážou z předlohy vykouzlit zázrak, nebo o mnohdy nedoceněných překladatelích, kteří také k opeře patří. Nabízí přehled literárních děl, z nichž opery vycházejí, výběr oper s librety původními a dotkne se i oper soudobých. Jedná se o koncentrovaný výtah důležitých údajů, které lze dále rozvíjet. Pro svou stručnost a přehlednost může být tato práce inspirací nejen pro studenty zpěvu, herectví či režie, ale pro kohokoliv, kdo se zajímá o umění.
Anglicky
The publication offers basic information about the mutual influence of opera and literature and, conversely, literature and opera. It does not replace dictionaries, outlines individual topics, does not work with them, but does not work in depth. He mentions composers we know well, librettists we often forget, directors who can work a miracle from a masterpiece, or often underappreciated translators who also belong to the opera. It offers an overview of the literary works on which the operas are based, a selection of operas with original librettos and touches on contemporary operas. It is a concentrated summary of important data that can be further developed. Due to its brevity and clarity, this work can be an inspiration not only for students of singing, acting or directing, but for anyone who is interested in art.