MOTAL, Jan. Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi (Participating in Creation : towards a new political reading of Martin Buber in theatre theory and practice). Theatralia. 2021, vol. 24, No 2, p. 201-217. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-21.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi
Name in Czech Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi
Name (in English) Participating in Creation : towards a new political reading of Martin Buber in theatre theory and practice
Authors MOTAL, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Theatralia, 2021, 1803-845X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Theatre Faculty
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-21
Keywords (in Czech) divadlo; tanec; politika; židovství; dialog; anarchismus
Keywords in English theatre; dance; politics; Judaism; dialogue; anarchism
Changed by Changed by: doc. MgA. Jan Motal, Ph.D., učo 5807. Changed: 14/2/2022 15:38.
Abstract
Esej doprovází první český překlad textu Martina Bubera "Bratr tělo" (1914) a interpretuje jej kriticky ve vztahu k české tradici výkladu Buberova myšlení v divadelním prostředím. Akcent je kladen na politický rozměr Buberovy filozofie, kritiku depolitizace a obrácení pozornosti k jeho kulturně-kritickým textům, v nichž se vyjadřuje k problematice herectví, dramatu a divadelní scény. Autor ukazuje, že Bubera je třeba chápat jako zástupce anarchistického myšlení, který usiloval o reformu kulturního, a tedy i uměleckého myšlení, k duchovní objektivitě – čili k zaměření na pospolitost (Gemeinschaft) založenou na přirozených, vzájemných vztazích.
Abstract (in English)
The essay accompanies the first Czech translation of Martin Buber's text "Brother Body" (1914) and interprets it critically in relation to the Czech tradition of interpreting Buber's thought in a theatrical setting. Emphasis is placed on the political dimension of Buber's philosophy, criticizing depoliticization and turning attention to his cultural-critical texts in which he addresses the issues of acting, drama and the theatre scene. The author shows that Buber should be understood as a representative of anarchist thought, who sought to reform cultural, and therefore artistic, thought towards spiritual objectivity - or a focus on a commonality (Gemeinschaft) based on natural, reciprocal relationships.
PrintDisplayed: 4/5/2024 01:30