J 2021

Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi

MOTAL, Jan

Základní údaje

Originální název

Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi

Název česky

Podílet se na Stvoření : k novému politickému čtení Martina Bubera v divadelní teorii i praxi

Název anglicky

Participating in Creation : towards a new political reading of Martin Buber in theatre theory and practice

Autoři

MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Theatralia, 2021, 1803-845X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

Klíčová slova česky

divadlo; tanec; politika; židovství; dialog; anarchismus

Klíčová slova anglicky

theatre; dance; politics; Judaism; dialogue; anarchism
Změněno: 14. 2. 2022 15:38, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Anotace

V originále

Esej doprovází první český překlad textu Martina Bubera "Bratr tělo" (1914) a interpretuje jej kriticky ve vztahu k české tradici výkladu Buberova myšlení v divadelním prostředím. Akcent je kladen na politický rozměr Buberovy filozofie, kritiku depolitizace a obrácení pozornosti k jeho kulturně-kritickým textům, v nichž se vyjadřuje k problematice herectví, dramatu a divadelní scény. Autor ukazuje, že Bubera je třeba chápat jako zástupce anarchistického myšlení, který usiloval o reformu kulturního, a tedy i uměleckého myšlení, k duchovní objektivitě – čili k zaměření na pospolitost (Gemeinschaft) založenou na přirozených, vzájemných vztazích.

Anglicky

The essay accompanies the first Czech translation of Martin Buber's text "Brother Body" (1914) and interprets it critically in relation to the Czech tradition of interpreting Buber's thought in a theatrical setting. Emphasis is placed on the political dimension of Buber's philosophy, criticizing depoliticization and turning attention to his cultural-critical texts in which he addresses the issues of acting, drama and the theatre scene. The author shows that Buber should be understood as a representative of anarchist thought, who sought to reform cultural, and therefore artistic, thought towards spiritual objectivity - or a focus on a commonality (Gemeinschaft) based on natural, reciprocal relationships.