D 2021

Varhaník Bedřich Antonín Wiedermann a lidová píseň

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Varhaník Bedřich Antonín Wiedermann a lidová píseň

Název anglicky

Organist Bedřich Antonín Wiedermann nad folk song

Autoři

MICHÁLKOVÁ SLIMÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Ostrava, Janáčkiana 2020. Sborník z 35. ročníku mezinárodní online muzikologické konference, od s. 71-77, 7 s. 2021

Nakladatel

Ostravská univerzita Pedagogická fakulta

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Hudební fakulta

ISBN

978-80-7599-249-9

Klíčová slova anglicky

Bedřich Antonín Wiedermann; folk song; Moravian folklore; arrangment of folk music; Haná region; Czech Music Museum in Prague
Změněno: 21. 3. 2022 08:38, Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951) byl znám především jako varhanní virtuos, pedagog pražské konzervatoře a AMU. Na rozdíl od většiny českých varhaníků byl rovněž významně činný skladatelsky, vytvořil kolem 400 skladeb, z nichž téměř čtvrtina je určena pro varhany. Ve Wiedermannově rozsáhlé pozůstalosti, dochované v Českém muzeu hudby v Praze, se však nalézá řada vokálních kusů nejen chrámových (ty převažují), ale i písně a úpravy lidových písní. Dochovalo celkem 20 úprav lidových písní, 1 varhanní skladba Variace a fuga na moravskou národní píseň z doby Napoleonovy a 11 zhudebnění umělých hanáckých textů. Není divu, že tento rodák z Ivanovic na Hané, který na Moravu zajížděl, se inspiroval lidovými písněmi, zejména moravskými. První úpravy lidových písní napsal ještě za teologických studií v Olomouci roku 1907. Další v době svého varhanického působení v Emauzském kostele a pak jako pedagog konzervatoře.

Anglicky

Bedřich Antonín Wiedermann (1883–1951) was known as an organ virtuoso, a teacher of Prague Conservatory and Academy of Performing Arts in Prague. Unlike his Czech organ-playing contemporaries, he was also very active as a composer, composed around 400 pieces, nearly a quarter of which was intended for organ. His extensive personal collection of manuscripts was deposited at the Museum of Czech Music in Prague and includes many vocal sacred pieces, but also songs and arrangements of folk songs. There are 19 of them in form of song with accompaniment, male, female and mixed choruses, 1 organ Variations and fugue on Moravian folk song from Napoleon era and 11 settings of newly written lyrics in Haná dialect. It is not surprising that this native of Ivanovice na Hané, who later visited Moravia many times in his life, was inspired by folk songs, mostly Moravian ones. He wrote his first arrangements of folk songs during his theological studies in Olomouc in 1907, then during his organ work at the Emmaus Church in Prague and then as a teacher at the Prague Conservatory.