B 2020

Zpřítomnit nepřítomné. "Sorry za monolog"

JOCHMANOVÁ, Andrea

Basic information

Original name

Zpřítomnit nepřítomné. "Sorry za monolog"

Name (in English)

To make the absent present... “Sorry for a monologue”

Authors

JOCHMANOVÁ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 91 pp. Úvahy a názory, 2020

Publisher

Janáčkova akademie múzických umění v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Odkaz na titul na webových stránkách Nakladatelství JAMU

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7460-177-4

Keywords in English

storytelling; teaching; theatre
Změněno: 4/5/2021 14:42, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Text otevírá a reflektuje důležité otázky vztahující se ke vzdělávání postaveném na kreativních principech, a především formách osvobozené hravosti a zvídavosti. Zdůrazňuje význam lidské zvědavosti, která v minulosti vedla k řadě významných vynálezů a bez níž se neobejdou ani objevy současné. Autorka se specificky zaměřuje na konkrétní komunikační model, inspirovaný divadlem a divadelností všedního dne a zahrnující soustavně se rozšiřující bázi znalostí a neustálou komunikaci mezi dvěma entitami, studenty a pedagogem. Z hlediska teorie divadla se dotýká procesu zpřítomnění, resp. zpřítomňování, který analogicky vztahuje ke způsobům výuky. Autorka se vrací ke kořenům performativních procesů a opírá se o formy vyprávění, dnes pronikajícího do vzdělávání pod modernějším pojmem storytelling.

In English

The text opens a sphere of education focused on creative processes and its application of the fun and games theory. It highlights the productivity of human’s life curiosity, which has led to many improvements of mankind in the past. The author looks towards denomination of the particular model of communication inspired by the vision of theatricality and poetry of the everyday and also actual theatre practice, including steadily evolved knowledge and individual exchanges between students and the teacher. In terms of theatre theory, there is a subtle level of perception, possibly leading to representing phenomena that are not actually present. The author goes back to the roots of performative process searching for narration, actually present under the much more up-to-date term: storytelling.
Displayed: 21/11/2024 20:29