Detailed Information on Publication Record
2020
Cine Teatro Saura
SLAVÍKOVÁ, HanaBasic information
Original name
Cine Teatro Saura
Name (in English)
Cine Teatro Saura
Authors
SLAVÍKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 366 pp. 2020
Publisher
Nakladatelství JAMU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
Theatre Faculty
ISBN
978-80-7460-170-5
Keywords in English
Carlos Saura Atarés; film director; film direction; Spanish cinematography
Tags
Reviewed
Změněno: 18/4/2021 13:48, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Publikace analyzuje dílo filmové dílo Carlose Saury, jednoho z klasiků světového filmu. Její název je variací pojmu cineteatro, vztahujícího se k prostorům, v nichž mohli být diváci dříve vystaveni jak filmovému, tak divadelnímu prožitku. Filmy Carlose Saury autorka definuje právě jako takový prostor. Analýza filmového díla nestora španělské kinematografie se ve snaze o zprostředkování nezvyklých a svým způsobem riskantních metod narace, jež mohou být cestou k jinému vnímání vnitřního a vnějšího světa a vztahování se k němu, opřela o fenomenologické principy. Carlos Saura nalezl mnoho rozmanitých způsobů, jak pracovat s pamětí a časem a jejich subjektivním vnímáním, jak proniknout k metamorfózám minulosti v přítomnosti. Ve svém díle propojil filmové, divadelní a dokumentární polohy s maximální přirozeností a důvěrou v autorskou svobodu, jež není povinována ctít zavedené kategorie. Publikace tak nahlíží jeho více než šedesátiletou filmovou tvorbu jak v kontextu politických a sociálních proměn, tak rovněž optikou rozmanitých kreativních vrstev Saurovy košaté osobnosti.
In English
The publication analyses the film work of Carlos Saura, one of the classics of world cinema. The title of the book is a hyperbolic variation of the term „cineteatro“, a space in which a viewer could be exposed both to film and theatre. Carols Saura’s films are defines as a such space. The author views the work of a doyen of Spanish cinema from a phenomenological viewpoint, with the aim of mapping and conveying original methods of film narration by means of specific literary narration. Carlos Saura found many diverse ways how to work with memory and time and their subjective perception, how to reach and touch metamorphosis of the past in the present. An emphasis is put on Saura’s unique talents, which combine film and theatre with his visually artistic, photographic and literary inclinations, and his maximum authenticity and faith in author’s freedom. The publication looks at more than sixty years of Sauras’s filmmaking and pays attention to the personal, political and historical contexts of his work.