B 2020

Cine Teatro Saura

SLAVÍKOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Cine Teatro Saura

Name (in English)

Cine Teatro Saura

Authors

SLAVÍKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 366 pp. 2020

Publisher

Nakladatelství JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60405 Studies on Film, Radio and Television

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7460-170-5

Keywords in English

Carlos Saura Atarés; film director; film direction; Spanish cinematography

Tags

Reviewed
Změněno: 18/4/2021 13:48, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace analyzuje dílo filmové dílo Carlose Saury, jednoho z klasiků světového filmu. Její název je variací pojmu cineteatro, vztahujícího se k prostorům, v nichž mohli být diváci dříve vystaveni jak filmovému, tak divadelnímu prožitku. Filmy Carlose Saury autorka definuje právě jako takový prostor. Analýza filmového díla nestora španělské kinematografie se ve snaze o zprostředkování nezvyklých a svým způsobem riskantních metod narace, jež mohou být cestou k jinému vnímání vnitřního a vnějšího světa a vztahování se k němu, opřela o fenomenologické principy. Carlos Saura nalezl mnoho rozmanitých způsobů, jak pracovat s pamětí a časem a jejich subjektivním vnímáním, jak proniknout k metamorfózám minulosti v přítomnosti. Ve svém díle propojil filmové, divadelní a dokumentární polohy s maximální přirozeností a důvěrou v autorskou svobodu, jež není povinována ctít zavedené kategorie. Publikace tak nahlíží jeho více než šedesátiletou filmovou tvorbu jak v kontextu politických a sociálních proměn, tak rovněž optikou rozmanitých kreativních vrstev Saurovy košaté osobnosti.

In English

The publication analyses the film work of Carlos Saura, one of the classics of world cinema. The title of the book is a hyperbolic variation of the term „cineteatro“, a space in which a viewer could be exposed both to film and theatre. Carols Saura’s films are defines as a such space. The author views the work of a doyen of Spanish cinema from a phenomenological viewpoint, with the aim of mapping and conveying original methods of film narration by means of specific literary narration. Carlos Saura found many diverse ways how to work with memory and time and their subjective perception, how to reach and touch metamorphosis of the past in the present. An emphasis is put on Saura’s unique talents, which combine film and theatre with his visually artistic, photographic and literary inclinations, and his maximum authenticity and faith in author’s freedom. The publication looks at more than sixty years of Sauras’s filmmaking and pays attention to the personal, political and historical contexts of his work.

Files attached

Slavikova-Saura-VODOZNAK.pdf
Request the author's version of the file