B 2020

Cine Teatro Saura

SLAVÍKOVÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Cine Teatro Saura

Název anglicky

Cine Teatro Saura

Autoři

SLAVÍKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 366 s. 2020

Nakladatel

Nakladatelství JAMU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

ISBN

978-80-7460-170-5

Klíčová slova anglicky

Carlos Saura Atarés; film director; film direction; Spanish cinematography

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 4. 2021 13:48, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace analyzuje dílo filmové dílo Carlose Saury, jednoho z klasiků světového filmu. Její název je variací pojmu cineteatro, vztahujícího se k prostorům, v nichž mohli být diváci dříve vystaveni jak filmovému, tak divadelnímu prožitku. Filmy Carlose Saury autorka definuje právě jako takový prostor. Analýza filmového díla nestora španělské kinematografie se ve snaze o zprostředkování nezvyklých a svým způsobem riskantních metod narace, jež mohou být cestou k jinému vnímání vnitřního a vnějšího světa a vztahování se k němu, opřela o fenomenologické principy. Carlos Saura nalezl mnoho rozmanitých způsobů, jak pracovat s pamětí a časem a jejich subjektivním vnímáním, jak proniknout k metamorfózám minulosti v přítomnosti. Ve svém díle propojil filmové, divadelní a dokumentární polohy s maximální přirozeností a důvěrou v autorskou svobodu, jež není povinována ctít zavedené kategorie. Publikace tak nahlíží jeho více než šedesátiletou filmovou tvorbu jak v kontextu politických a sociálních proměn, tak rovněž optikou rozmanitých kreativních vrstev Saurovy košaté osobnosti.

Anglicky

The publication analyses the film work of Carlos Saura, one of the classics of world cinema. The title of the book is a hyperbolic variation of the term „cineteatro“, a space in which a viewer could be exposed both to film and theatre. Carols Saura’s films are defines as a such space. The author views the work of a doyen of Spanish cinema from a phenomenological viewpoint, with the aim of mapping and conveying original methods of film narration by means of specific literary narration. Carlos Saura found many diverse ways how to work with memory and time and their subjective perception, how to reach and touch metamorphosis of the past in the present. An emphasis is put on Saura’s unique talents, which combine film and theatre with his visually artistic, photographic and literary inclinations, and his maximum authenticity and faith in author’s freedom. The publication looks at more than sixty years of Sauras’s filmmaking and pays attention to the personal, political and historical contexts of his work.

Přiložené soubory

Slavikova-Saura-VODOZNAK.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru