KULICHOVÁ, Radka and Daniela CINCIBUS VACKOVÁ. Skupina Hands Dance (Hands Dance Group). In Kružíková Lenka. Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. p. 142-159. Odborné publikace. ISBN 978-80-244-5670-6. doi:10.5507/pdf.20.24456706. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Skupina Hands Dance
Name (in English) Hands Dance Group
Authors KULICHOVÁ, Radka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Daniela CINCIBUS VACKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Olomouc, Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání, p. 142-159, 18 pp. Odborné publikace, 2020.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Odkaz na elektronickou verzi knihy v PDF
Organization unit Theatre Faculty
ISBN 978-80-244-5670-6
Doi http://dx.doi.org/10.5507/pdf.20.24456706
Keywords (in Czech) Český znakový jazyk; umělecké tlumočení; překlad; Neslyšící; hudební vystoupení; písně; divadelní inscenace
Keywords in English Czech Sign Language; artistic interpreting; translation; the Deaf; musical performance; songs; theatrical production
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D., učo 5216. Changed: 18/4/2021 14:10.
Abstract
Kapitola v odborné publikaci zabývající se teoretickým ukotvením hudebně-podpůrných zkušeností v inkluzivním vzdělávání, včetně domácích a zahraničních výzkumů, a inspiračními metodami práce s jednotlivými cílovými skupinami žáků s postižením. Publikace obsahuje podpůrný didaktický materiál, jak v hudební oblasti pracovat s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské, základní, základní umělecké škole a konzervatoři. Kapitola se zabývá činností skupiny Hands Dance, která se věnuje uměleckému tlumočení do českého znakového jazyka. Popisuje motivaci pro vznik skupiny, seznamuje čtenáře se zakládajícími členy a významnými aktivitami skupiny, stejně jako s metodologií celého kreativního procesu, na kterém skupina Hands Dance soustavně pracuje. V textu je stručně charakterizováno umělecké tlumočení a nastíněna problematika tlumočení instrumentálních skladeb, či komplikovanost překladu textů písní do českého znakového jazyka.
Abstract (in English)
Chapter in a publication dealing with theoretical definition of music-supporting experience in inclusive education, including home and foreign research, and inspirational methods of working with individual target groups of students with disabilities. The publication contains supporting didactic material on how to work with pupils with special educational needs in kindergartens, primary schools, primary art schools and conservatories. The chapter considers the works of the Hands Dance group dedicated to artistic interpreting into Czech Sign Language. It describes the motivation for starting this group and familiarizes the reader with its founding members and some of the group's remarkable activities. The reader will also get to know more about the methodology of the entire creative process which the Hands Dance group constantly strives to construct. The text briefly characterizes the topic of artistic interpreting and outlines the issue of interpreting instrumental compositions, as well as the complexity of translating a song's lyrics into Czech Sign Language.
PrintDisplayed: 29/3/2024 15:12