Detailed Information on Publication Record
2020
Skupina Hands Dance
KULICHOVÁ, Radka and Daniela CINCIBUS VACKOVÁBasic information
Original name
Skupina Hands Dance
Name (in English)
Hands Dance Group
Authors
KULICHOVÁ, Radka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Daniela CINCIBUS VACKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Olomouc, Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání, p. 142-159, 18 pp. Odborné publikace, 2020
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
Theatre Faculty
ISBN
978-80-244-5670-6
Keywords (in Czech)
Český znakový jazyk; umělecké tlumočení; překlad; Neslyšící; hudební vystoupení; písně; divadelní inscenace
Keywords in English
Czech Sign Language; artistic interpreting; translation; the Deaf; musical performance; songs; theatrical production
Tags
Reviewed
Změněno: 18/4/2021 14:10, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Kapitola v odborné publikaci zabývající se teoretickým ukotvením hudebně-podpůrných zkušeností v inkluzivním vzdělávání, včetně domácích a zahraničních výzkumů, a inspiračními metodami práce s jednotlivými cílovými skupinami žáků s postižením. Publikace obsahuje podpůrný didaktický materiál, jak v hudební oblasti pracovat s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské, základní, základní umělecké škole a konzervatoři. Kapitola se zabývá činností skupiny Hands Dance, která se věnuje uměleckému tlumočení do českého znakového jazyka. Popisuje motivaci pro vznik skupiny, seznamuje čtenáře se zakládajícími členy a významnými aktivitami skupiny, stejně jako s metodologií celého kreativního procesu, na kterém skupina Hands Dance soustavně pracuje. V textu je stručně charakterizováno umělecké tlumočení a nastíněna problematika tlumočení instrumentálních skladeb, či komplikovanost překladu textů písní do českého znakového jazyka.
In English
Chapter in a publication dealing with theoretical definition of music-supporting experience in inclusive education, including home and foreign research, and inspirational methods of working with individual target groups of students with disabilities. The publication contains supporting didactic material on how to work with pupils with special educational needs in kindergartens, primary schools, primary art schools and conservatories. The chapter considers the works of the Hands Dance group dedicated to artistic interpreting into Czech Sign Language. It describes the motivation for starting this group and familiarizes the reader with its founding members and some of the group's remarkable activities. The reader will also get to know more about the methodology of the entire creative process which the Hands Dance group constantly strives to construct. The text briefly characterizes the topic of artistic interpreting and outlines the issue of interpreting instrumental compositions, as well as the complexity of translating a song's lyrics into Czech Sign Language.