C 2020

Žáci se sluchovým postižením a hudební výchova

KULICHOVÁ, Radka and Alexandr ZVONEK

Basic information

Original name

Žáci se sluchovým postižením a hudební výchova

Name (in English)

Pupils with Hearing Impairment And Music Educaton

Authors

KULICHOVÁ, Radka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Alexandr ZVONEK

Edition

1. vyd. Olomouc, Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání, p. 200-220, 21 pp. 2020

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-244-5663-8

Keywords (in Czech)

sluchové postižení; hudební výchova; hudba; zvuk; znakový jazyk; komunikace; rámcový vzdělávací program; vizualizace hudby; umělecké tlumočení; rytmus

Keywords in English

hearing impairment; Music; music; sound; sign language; communication; framework educational program; music visualization; artistic interpreting; rhythm
Změněno: 16/4/2021 08:26, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola v odborné monografii propojující odborná a inovativní výzkumná témata speciálně pedagogického, uměleckého a inkluzivního charakteru. Publikace obsahuje podpůrný didaktický materiál pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v uměleckých oblastech v mateřské, základní, základní umělecké škole a konzervatoři. Kapitola přináší náhled do problematiky sluchového postižení ve vztahu k hudbě a hudební výchově a přispívá k diskusi o možnostech hudebního vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pojednává o vztahu osob se sluchovým postižením k hudbě a seznamuje s metodami a prostředky přizpůsobení výuky předmětu hudební výchova pro žáky se sluchovým postižením tak, aby mohli výuku absolvovat v maximální možné míře dle svých možností.

In English

Chapter in a publication dealing with professional and innovative research topics of special pedagogical, artistic and inclusive kind. The publication contains supporting didactic material for work with pupils with special educational needs in the artistic fields in kindergartens, primary schools, primary art schools and conservatories. The chapter provides insight into the issue of hearing impairment in relation to music and music education and contributes to the discussion on possibilities of music education for pupils with hearing impairments. It discusses the attitude of people with hearing impairments to music and introduces the methods and means of adapting music education for students with hearing impairments so that they can learn as much as possible.