KULICHOVÁ, Radka and Alexandr ZVONEK. Žáci se sluchovým postižením a hudební výchova (Pupils with Hearing Impairment And Music Educaton). Online. In Kružíková Lenka. Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. p. 200-220. ISBN 978-80-244-5663-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/pdf.20.24456652. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žáci se sluchovým postižením a hudební výchova
Name (in English) Pupils with Hearing Impairment And Music Educaton
Authors KULICHOVÁ, Radka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Alexandr ZVONEK
Edition 1. vyd. Olomouc, Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání, p. 200-220, 21 pp. 2020.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Odkaz na elektronickou verzi knihy v PDF
Organization unit Theatre Faculty
ISBN 978-80-244-5663-8
Doi http://dx.doi.org/10.5507/pdf.20.24456652
Keywords (in Czech) sluchové postižení; hudební výchova; hudba; zvuk; znakový jazyk; komunikace; rámcový vzdělávací program; vizualizace hudby; umělecké tlumočení; rytmus
Keywords in English hearing impairment; Music; music; sound; sign language; communication; framework educational program; music visualization; artistic interpreting; rhythm
Changed by Changed by: doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D., učo 5216. Changed: 16/4/2021 08:26.
Abstract
Kapitola v odborné monografii propojující odborná a inovativní výzkumná témata speciálně pedagogického, uměleckého a inkluzivního charakteru. Publikace obsahuje podpůrný didaktický materiál pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v uměleckých oblastech v mateřské, základní, základní umělecké škole a konzervatoři. Kapitola přináší náhled do problematiky sluchového postižení ve vztahu k hudbě a hudební výchově a přispívá k diskusi o možnostech hudebního vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pojednává o vztahu osob se sluchovým postižením k hudbě a seznamuje s metodami a prostředky přizpůsobení výuky předmětu hudební výchova pro žáky se sluchovým postižením tak, aby mohli výuku absolvovat v maximální možné míře dle svých možností.
Abstract (in English)
Chapter in a publication dealing with professional and innovative research topics of special pedagogical, artistic and inclusive kind. The publication contains supporting didactic material for work with pupils with special educational needs in the artistic fields in kindergartens, primary schools, primary art schools and conservatories. The chapter provides insight into the issue of hearing impairment in relation to music and music education and contributes to the discussion on possibilities of music education for pupils with hearing impairments. It discusses the attitude of people with hearing impairments to music and introduces the methods and means of adapting music education for students with hearing impairments so that they can learn as much as possible.
PrintDisplayed: 24/4/2024 07:21