PETÁK, Šimon. Metaphors We Dramaturge By. In Elena Knopová. Visions And Challenges of European Theatre in The 21st Century. Banská Bystrica: Akadémia umení v Banskej Bystrici. s. 298-317, 21 s. ISBN 978-80-8206-039-6. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Metaphors We Dramaturge By
Název česky Metafory, kterými dramaturgujeme
Autoři PETÁK, Šimon (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Banská Bystrica, Visions And Challenges of European Theatre in The 21st Century, od s. 298-317, 21 s. 2020.
Nakladatel Akadémia umení v Banskej Bystrici
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Odkaz na program a book of abstracts konference
Organizační jednotka Divadelní fakulta
ISBN 978-80-8206-039-6
Klíčová slova česky dramaturgie; invarianty dramaturgie; kognitivní lingvistika; terénní výzkum; tvůrčí proces
Klíčová slova anglicky production dramaturgy; applied dramaturgy; dramaturging; dramaturg; invariants of dramaturgy; conceptual metaphor; cognitive linguistics; field research; creative process
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D., učo 5216. Změněno: 16. 4. 2021 12:16.
Anotace
In this paper I deal with different ways of conceptualizing dramaturgical work (or ‘dramaturging’) in the process of creation. The first step searches for an overall perspective. The approach I propose enables to capture the nature of dramaturging without favouring certain types of creation on the basis of the ‘materia’ (word, movement, dram. conflict, image…) through which creators seek to attract the viewer's attention. The second step suggests a new way of conceptualizing dramaturgical activities in the context of a specific creative cooperation. Here I draw from cognitive linguistics. In the conclusion, several attempts are outlined how – using conceptual metaphors – to think inspirationally, yet seriously and with the aim to deepen our insight into the role of dramaturg(y) in the act of creation. The paper synthesizes studied literature, results of field research among students, graduates and pedagogues of dramaturgy in Hessen (Germany) and my own experience as a dramaturg and author.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 23:41