V originále
Kapitola v odborné knize reflektuje uměleckou a pedagogickou činnost Miloslava Ištvana (1928-1990). Ozřejmuje uměleckou podstatu jeho skladatelského odkazu a zkoumá jeho pedagogické působení na JAMU v Brně. JAMU byla v 60. letech střediskem vysoce progresivního dění v kompoziční oblasti díky tomu, že na ní působili přední skladatelé a teoretici. Jedním z nich byl MIloslav Ištvan, který s ní byl spjat po celý život. V jeho kompozičních začátcích sehrál významnou úlohu moravský folklor, později dílo Leoše Janáčka a Bély Bartóka a od poloviny 60. let už byl Ištvanův rukopis vytříbený a poznatelný. Jeho základem se stala montáž vycházející z principů Leoše Janáčka a umožňující pracovat s navzájem velmi kontrastními prvky a spojovat je do vyváženého a přesvědčivého celku. Ištvan zemřel v hektických dnech společenského převratu, 26. 1. 1990. Jeho dílo se však stalo stálicí do současnosti. Dokazuje to vydání obsáhlých monografií věnovaných jeho tvorbě i fakt, že se o jeho dílo zajímají a uvádějí je i zahraniční interpreti.
In English
The chapter in the professional book reflects the artistic and pedagogical activity of Miloslav Ištvan (1928-1990). He clarifies the artistic essence of his compositional legacy and analyzes his pedagogical work at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno. In the 1960s, JAMU was a center of highly progressive events in the field of composition, thanks to the influence of leading composers and theorists. One of them was MIloslav Ištvan, who was associated with her throughout his life. Moravian folklore played an important role in its compositional beginnings, later the work of Leoš Janáček and Béla Bartók, and since the mid-1960s Ištvan's manuscript has been refined and recognizable. It was based on an assembly based on the principles of Leoš Janáček and enabling work with very contrasting elements and connecting them into a balanced and convincing whole. Ištvan died in the hectic days of the social coup, January 26, 1990. However, his work has become a fixture to the present. This is evidenced by the publication of extensive monographs devoted to his work and the fact that foreign performers are also interested in and present his work. Keywords: Miloslav Ištvan, JAMU, assembly of isolated elements in music, interest of young performers