C 2020

Anna Barová: Posedlost divadlem umocněná emocí hudby

BÁRTOVÁ, Jindra

Basic information

Original name

Anna Barová: Posedlost divadlem umocněná emocí hudby

Name in Czech

Anna Barová: Posedlost divadlem umocněná emocí hudby

Name (in English)

Anna Barová: Obsession with theater amplified by the emotion of music

Authors

BÁRTOVÁ, Jindra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Osobnosti Hudební fakulty JAMU II, p. 10-28, 19 pp. 2020

Publisher

JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-80-7460-176-7

Keywords (in Czech)

Opera Lipsko; Státní opera v Brně; Hudební fakulta JAMU; role altového a mezzosopránového oboru

Keywords in English

Leipzig Opera; Brno State Opera; JAMU Faculty of Music; the role of alto and mezzo-soprano
Změněno: 17/2/2021 21:37, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Anna Barová (1932-2015) dělila svoji pozornost mezi jevištní a později pedagogickou činnost. Spolu s manželem Jiřím Barem působila nejprve v opeře v Lipsku, kde zpívala (německy, jak bylo tehdy zvykem) role v operách italských, německých, ruských i českých a za své výkony obdržela 1964 medaili Für ausgezeichnete Leistungen. Po okupaci Československa 1968 se oba manželé vrátili do Brna. Ve zdejší opeře vytvořila Anna Barová řadu pozoruhodných rolí, z nichž zaujala Dueňa v Prokofjevově Zásnubách v klášteře, Bizetova Carmen, Marfa v Musorgského Chovanštině a Matka v Janáčkově Osudu. Od 90. let působila Anna Barová pedagogicky na JAMU, kde vychovala desítku absolventů, kteří na její inspirativní působení rádi vzpomínají.

In English

Anna Barová (1932-2015) divided her attention between stage and later pedagogical activities. Together with her husband Jiří Bar, she first worked at the Leipzig Opera, where she sang (in German, as was the custom at the time) roles in Italian, German, Russian and Czech operas, and in 1964 received the Für ausgezeichnete Leistungen medal for her performances. After the occupation of Czechoslovakia in 1968, both spouses returned to Brno. In the local opera, Anna Barová created a number of remarkable roles, of which she engaged in Dueňa in Prokofiev's Engagements in the Monastery, Bizet's Carmen, Marfa in Mussorgsky's Chovanshina and Mother in Janáček's Fate. Anna Barová has been teaching at JAMU since the 1990s, where she has educated ten graduates who like to remember her inspiring work.
Displayed: 25/11/2024 09:11