BÁRTOVÁ, Jindra. Anna Barová: Posedlost divadlem umocněná emocí hudby (Anna Barová: Obsession with theater amplified by the emotion of music). In Jindřiška Bártová. Osobnosti Hudební fakulty JAMU II. Brno: JAMU, 2020, p. 10-28. ISBN 978-80-7460-176-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Anna Barová: Posedlost divadlem umocněná emocí hudby
Name in Czech Anna Barová: Posedlost divadlem umocněná emocí hudby
Name (in English) Anna Barová: Obsession with theater amplified by the emotion of music
Authors BÁRTOVÁ, Jindra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Osobnosti Hudební fakulty JAMU II, p. 10-28, 19 pp. 2020.
Publisher JAMU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Music
ISBN 978-80-7460-176-7
Keywords (in Czech) Opera Lipsko; Státní opera v Brně; Hudební fakulta JAMU; role altového a mezzosopránového oboru
Keywords in English Leipzig Opera; Brno State Opera; JAMU Faculty of Music; the role of alto and mezzo-soprano
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D., učo 5794. Changed: 17/2/2021 21:37.
Abstract
Anna Barová (1932-2015) dělila svoji pozornost mezi jevištní a později pedagogickou činnost. Spolu s manželem Jiřím Barem působila nejprve v opeře v Lipsku, kde zpívala (německy, jak bylo tehdy zvykem) role v operách italských, německých, ruských i českých a za své výkony obdržela 1964 medaili Für ausgezeichnete Leistungen. Po okupaci Československa 1968 se oba manželé vrátili do Brna. Ve zdejší opeře vytvořila Anna Barová řadu pozoruhodných rolí, z nichž zaujala Dueňa v Prokofjevově Zásnubách v klášteře, Bizetova Carmen, Marfa v Musorgského Chovanštině a Matka v Janáčkově Osudu. Od 90. let působila Anna Barová pedagogicky na JAMU, kde vychovala desítku absolventů, kteří na její inspirativní působení rádi vzpomínají.
Abstract (in English)
Anna Barová (1932-2015) divided her attention between stage and later pedagogical activities. Together with her husband Jiří Bar, she first worked at the Leipzig Opera, where she sang (in German, as was the custom at the time) roles in Italian, German, Russian and Czech operas, and in 1964 received the Für ausgezeichnete Leistungen medal for her performances. After the occupation of Czechoslovakia in 1968, both spouses returned to Brno. In the local opera, Anna Barová created a number of remarkable roles, of which she engaged in Dueňa in Prokofiev's Engagements in the Monastery, Bizet's Carmen, Marfa in Mussorgsky's Chovanshina and Mother in Janáček's Fate. Anna Barová has been teaching at JAMU since the 1990s, where she has educated ten graduates who like to remember her inspiring work.
PrintDisplayed: 18/7/2024 05:19