V originále
Anna Barová (1932-2015) dělila svoji pozornost mezi jevištní a později pedagogickou činnost. Spolu s manželem Jiřím Barem působila nejprve v opeře v Lipsku, kde zpívala (německy, jak bylo tehdy zvykem) role v operách italských, německých, ruských i českých a za své výkony obdržela 1964 medaili Für ausgezeichnete Leistungen. Po okupaci Československa 1968 se oba manželé vrátili do Brna. Ve zdejší opeře vytvořila Anna Barová řadu pozoruhodných rolí, z nichž zaujala Dueňa v Prokofjevově Zásnubách v klášteře, Bizetova Carmen, Marfa v Musorgského Chovanštině a Matka v Janáčkově Osudu. Od 90. let působila Anna Barová pedagogicky na JAMU, kde vychovala desítku absolventů, kteří na její inspirativní působení rádi vzpomínají.
In English
Anna Barová (1932-2015) divided her attention between stage and later pedagogical activities. Together with her husband Jiří Bar, she first worked at the Leipzig Opera, where she sang (in German, as was the custom at the time) roles in Italian, German, Russian and Czech operas, and in 1964 received the Für ausgezeichnete Leistungen medal for her performances. After the occupation of Czechoslovakia in 1968, both spouses returned to Brno. In the local opera, Anna Barová created a number of remarkable roles, of which she engaged in Dueňa in Prokofiev's Engagements in the Monastery, Bizet's Carmen, Marfa in Mussorgsky's Chovanshina and Mother in Janáček's Fate. Anna Barová has been teaching at JAMU since the 1990s, where she has educated ten graduates who like to remember her inspiring work.